Terugkomen in de flow van het leven, zo doe je dat!

Soms heb je het gevoel dat alles tegen je werkt of tegenzit. De flow ontbreekt. Je zit constant in issues en hebt onenigheden met andere mensen. Om dan weer terug te komen in de positieve flow is het goed om bij jezelf na te gaan wat nou de signalen bij jezelf zijn. Waar je je misschien eigenlijk nooit zo bewust van bent geweest, maar die er wel zijn en die ervoor zorgen dat je niet zo lekker in je vel zit. Marjolein en trainer Ellen hadden hier samen een gesprek over. Ze hebben vijf stappen voor je op een rijtje gezet en hoe je die balans vervolgens als stabiele factor door je leven kunt laten flowen.

1. Bewustwording

Bewustwording betekent dat je iets erkent. Dit kunnen positieve dingen zijn, zoals een talent, evenals negatieve dingen, zoals dat alles je lijkt tegen te zitten. Je echt bewust worden van iets negatiefs in dit geval, betekent dat je kijkt naar waar de bottleneck zit. Waarom gebeurt dit? Wat betekent dit? Wat is de onderliggende boodschap? En vooral dat je hierin niet alleen naar het aandeel van de ander kijkt, maar ook naar die van jezelf.

2. Verantwoordelijkheid nemen voor je leven

Het is namelijk heel makkelijk om Terugkomen in de flowvoornamelijk naar buiten te wijzen en te zeggen dat de ander iets verkeerd doet. Maar dit geeft eigenlijk nooit voldoening. Dat heeft er onder andere mee te maken, dat wat je over een ander zegt eigenlijk ook over jezelf gaat. Als je je hier niet bewust van bent en hier niet met jezelf over in gesprek gaat, wordt het niet opgelost. Want daar waar twee kibbelen, hebben twee een aandeel in de onenigheid. Het is daarom belangrijk dat je jezelf een spiegel voorhoudt om te kijken wat jouw aandeel in de situatie is en hier verantwoordelijkheid voor neemt. Dit leer je heel mooi bij de Reiki cursussen.

3. Durf kwetsbaar te zijn

Wanneer iemand aan je vraagt hoe het met je gaat en je voelt dat het volgen van je flow moeizaam gaat, wees hier dan eerlijk over. Vraag ook aan die mensen waar jij je goed en vertrouwt bij voelt waaraan zij merken dat jij wat minder lekker in je vel zit en schrijf dat op. Iemand anders heeft hier vaak een heel goed overzicht van. Zij zien wat jijzelf niet meer opmerkt, omdat het zo’n automatisme voor je is. Doe er je voordeel mee met de kennis die anderen over jou hebben! Vraag ook aan deze mensen of zij jou daarop willen wijzen wanneer ze dit bij jou waarnemen.

4. Trek je even terug en reflecteer op wat je in je systeem voelt

Er zijn vijf verschillende niveaus waarop je voelt dat je uit balans bent: fysiek, emotioneel, mentaal, energetisch en spiritueel. Dit zijn eigenlijk vijf pijlers die elk op hun eigen manier aangeven dat er een onbalans zit ergens.

  • Misschien heb je op fysiek niveau wel steeds terugkerende hoofdpijn.
  • Voel je je verdrietig, somber of prikkelbaar of heb je een ander vervelend gevoel op emotioneel niveau.
  • Op mentaal niveau heb je misschien meer negatieve gedachtes waardoor je een negatief zelfbeeld creëert.
  • Wanneer je in de ochtend vermoeid wakker wordt en je over de hele dag gezien ook vermoeid voelt, zegt dat iets over je energetische niveau.
  • En op spiritueel niveau zitten er misschien wel oude pijnen of triggers die opkomen waarbij je opmerkt dat je steeds weer wordt terug gezogen naar je jeugd.

Wil jij goed voor jezelf zorgen op al deze niveau’s, maar weet je niet goed hoe? Onze cursus ‘Holistisch voeden’ neemt je bij de hand.

5. Doe deze oefening: terugkomen in de flow

Op een dag heb je zoveel momenten dat je met andere mensen bent of met allerlei dingen bezig bent waardoor je niet helemaal met jezelf in contact bent en moeite hebt om mee te gaan in de flow. Daarom is het goed om een aantal keer op een dag even een momentje te nemen om weer terug te komen. Deze oefening kun je heel goed doen wanneer je je niet zo goed voelt.

En het mooiste is dat je hem ten alle tijden overal kunt doen: op het toilet, op het werk of thuis etc. Belangrijk is dat je goed rechtop zit met beide benen plat op de grond. Leg vervolgens één hand op je hart en één hand op je buik. Sluit dan je ogen.

  • Adem diep in en uit
  • Breng je aandacht naar je voeten en beweeg even je tenen
  • Haal een aantal keer diep adem
  • Focus je aandacht vervolgens weer op je voeten en als je dat fijn vindt, visualiseer dat er boomwortels uit je voeten de aarde in groeien
  • Breng vervolgens langzaam aan je aandacht door je lichaam omhoog
  • Totdat je bij je hand uitkomt die op je buik ligt
  • Neem hier even de tijd om je ademhaling te voelen
  • Visualiseer dan dat je al je gedachten afvoert met iedere uitademing vanuit je buik, zodat je weer even helemaal in contact komt met je lichaam
  • Dan mag je nog even een keer heel diep in en uit ademen
  • Open vervolgens je ogen
  • En strijk jezelf nog even een aantal keer goed af

Je kan deze oefening ook samen met Marjolein en Ellen doen met deze video. De oefening start op 16 minuut 13.

 Wat kun je vervolgens doen om in de flow te blijven?

Wanneer je dan weet wat jou uit de flow haalt en hoe je weer terug komt in de flow, is het natuurlijk fijn om daarin te blijven. Hieronder vind je een aantal manieren die je hierbij helpen en die er tegelijkertijd voor zorgen dat je prikkels afvoert.

1. Stel jezelf regelmatig de vraag: wat heb ik nu nodig op dit moment?

We lopen onszelf onbewust nogal eens voorbij. Nog even dit of nog even dat en oh dat doe ik ook nog wel even, dat heb ik zo gedaan. Voordat je het weet ben je een uur of uren verder en helemaal leeggelopen. Door jezelf regelmatig de vraag te stellen wat jij nodig hebt op dat moment en hieraan toe te geven, is het gemakkelijker om in de flow blijven. Je mind zal zeer waarschijnlijk met redenen komen waarom je het niet moet doen, probeer die zo goed als je kan opzij te zetten. En je zal zien dat het uiteindelijk toch altijd allemaal mogelijk is: om goed voor jezelf te zorgen en ook aan je verantwoordelijkheden te blijven voldoen.

2. Seek the good company

Word je bewust van het effect dat mensen op je hebben. Soms is iemand nog zo aardig, maar ben je na afloop van jullie samenkomst bijvoorbeeld altijd heel moe. Dit kan door verschillende dingen komen. Goed om je hier bewust van te worden, zodat je die mensen om je heen verzamelt waar je energie hoog van blijft.

Kom terug in de flow3. Aan Reiki doen, mediteren

Reiki en mediteren zijn momentjes voor jezelf. In deze momentjes word je weer even gewaar van jezelf, je lichaam, waar en wat je aan het doen bent. Dit heeft een energiek effect op jouw systeem en verdiept de verbinding met jouw hogere zelf en dus jezelf.

4. Vind een ritme dat voor jou werkt

In de huidige maatschappij moet alles snel, sneller, snelst. En wellicht heb je jezelf dit eigen gemaakt omdat dit van je verwacht werd. Maar heb je er weleens bij stil gestaan of dit ook echt voor jou werkt? Word je hier bewust. Ga eens spelen hier mee en kijk wat het met je energiehuishouding doet.

5. Wees compassievol en lief naar jezelf toe

Jezelf bewust worden van dat je uit de flow bent en hoe dat is gebeurd, kan best confronterend zijn en negatieve geloofsovertuigingen activeren. Zoals: ‘zie je wel, ik kan het niet’ of ‘ik ben niet goed genoeg’, etc. Wanneer je je gaat identificeren met de negatieve geloofsovertuigingen, wijs je jezelf af en dat maakt dat je niet terugkomt in de flow. Belangrijk daarom om hier bewust van te zijn en met compassie en liefde naar deze gevoelens te kijken.

6. Douche zowel in de ochtend als de avond

Gedurende de dag, maar ook tijdens de nacht maken we van alles mee. Dit kleeft als het ware aan ons energielichaam. Door in de ochtend en de avond even een ontspannen douche te nemen, spoel je dit van je af. Zo begin je fris aan de nieuwe dag en val je gemakkelijker in slaap vallen.

7. Maak een wandeling door de Terug in de flownatuur

De natuur heeft een kalmerend effect op ons zenuwstelsel en door te wandelen komt gestagneerde energie weer in beweging. Misschien heb je het weleens opgemerkt dat je na een goeie wandeling weer helemaal leeg bent in je hoofd. Alles wat je dwarszat lost op en de losse eindjes knoop je weer aan elkaar. Dat is de kracht van de natuur en lichaamsbeweging!

8. Bescherm je energie

Als je een moeilijke afspraak hebt of eentje waarvan je weet dat die je veel energie gaat kosten, plan daar omheen dan iets minder dan normaal. Stel dat dat niet kan en je besluit om in de verwachtingen mee te gaan. Geef jezelf dan na het wakker worden Reiki of ga mediteren. Spreek ook een intentie uit voor jezelf. Bijvoorbeeld: ik weersta de neiging om alles zo intens binnen te laten komen als andere keren. Of visualiseer een beschermlaag om jezelf heen. Denk hierbij aan een gouden rand of een goud ei waarbij je heel bewust zegt dat dit werkt als een soort filter die alle negatieve energie buiten houdt en alle positieve energie door laat.

Deze tips en tricks helpen je zeker om terug te komen in de flow en om in balans te komen op al die verschillende niveaus. Toch is het mogelijk dat bepaalde dingen niet voor jou werken of je niet liggen. Dat is niet zo gek, want ieder mens is uniek en terug in de flow komen is daarom voor ieder mens anders. Kijk daarom ook vooral wat werkt voor jou!

Leven in de flow betekent ook leven vanuit je ware essentie. Wil jij leren hoe je je afstemt op jouw flow en essentie? We hebben er een cursus over gecreëerd: ‘Leven vanuit je ware essentie’.

ZoMasté,
Marjolein Berends