Boeddhisme
Gautama Boeddha vond verlichting onder de bodhi levensboom. Op zijn weg naar verlichting ontdekte Boedhha dat er drie vormen van lijden zijn die ons ervan weerhouden verlichting te bereiken: krijgen wat je niet wilt, verlangen naar wat je niet hebt en niet in staat zijn om onderscheid te maken tussen beide. Om hier uit te komen nodigt het Boeddhisme ons uit om onszelf beter te observeren.
De boeddhistische leer
Het boeddhisme is ontstaan in India in de vijfde eeuw v.Chr. en opgericht door Gautama Boeddha. Het boeddhistische denken houdt zich bezig met factoren die van invloed zijn op ons handelen en het effect daarvan op ons lichaam. Hierbij spelen aantrekken, afwijzen en verwarring een belangrijke rol. Deze drie mogelijke reacties bieden ons de kans om onze eigen impulsen bewust te gaan herkennen. Maar als ze niet bewust worden herkend, kunnen ze ons gaan dicteren en negatieve gevolgen hebben. Denk hierbij aan fysieke pijn, ziektes, negatieve gedachtepatronen, etc. De boeddhistische metafysica noemt ze daarom ook wel de drie vergiftigingen die kunnen uitmonden in drie vormen van lijden:
1. Boeddhistisch lijden: krijgen wat je niet wilt
Om te krijgen wat we willen, kunnen we denken dat het belangrijk is dat we duidelijk hebben wat we niet willen. Door dit vervolgens zo vaak mogelijk te affirmeren, gaan we ervan uit dat het duidelijk is voor het universum wat we niet willen. De contradictie is echter, zegt de boeddha: doordat we ons zo richten op wat we niet willen, trekken we juist datgene aan waardoor lijden ontstaat.
Energie volgt namelijk de aandacht en aandacht volgt de energie. De boeddhistische leer leert ons daarom om onze aandacht te richten op datgene wat we wél willen manifesteren.
2. Boeddhistisch lijden: verlangen naar wat je niet kunt hebben
Ook hebben we vaak niet duidelijk voor ogen waar we op zielsniveau nu écht naar verlangen. We zijn namelijk van origine geneigd om uit onze externe wereld af te leiden wat we zouden moeten verlangen om gelukkig te zijn. Maar wat voor een ander gelukzaligheid oplevert, is niet per definitie ook jouw pad van gelukzaligheid. Door het pad van een ander als leidraad te nemen, wijzen we onbewust ons eigen pad af en ontstaat er lijden.
3. Boeddhistisch lijden: niet in staat zijn om onderscheid te maken
Wat we over onszelf ontdekken wanneer we de boeddhistische leer gaan toepassen, is dat we altijd hebben ontvangen wat we eigenlijk niet wilden en dat we verlangden naar wat we niet konden hebben. Dit gebeurt vaak zonder dat we ons hier bewust van zijn. De boeddha zegt dat we dan gevangen zijn gekomen in onze sympathieën en antipathieën. Hierdoor lopen we steeds tegen dezelfde muur op, waardoor we in verwarring raken en er tevens lijden ontstaat.
Gelukkig brengt elke vorm van lijden de mogelijkheid van een deugd met zich mee wanneer we de balans op onze holistische niveaus herstellen. Het herstellen van de balans begint met het beter observeren van onszelf, zegt de boeddha. Hierdoor kunnen we namelijk onderscheid gaan leren maken tussen de verschillende vormen van lijden. Daardoor kunnen we vervolgens helder krijgen wat het is waar we op zielsniveau naar verlangen en kunnen we dit ook gaan ontvangen.
Werkwijze van de boeddhistische leer
Dit kunnen we doen door op mentaal niveau bewust te worden van onze gedachten en overtuigingen. Onze gedachten creëren namelijk onze werkelijkheid. Het boeddhisme gebruikt hiervoor de tool van mindful observeren, waarbij je met een open houding en met nieuwsgierigheid je gedachten waarneemt.
Gratis e-book in 10 stappen een heldere levensmissie
Wil je weten wat je echt op zielsniveau verlangd? Download dit e-book om je levensmissie te ontdekken in tien stappen.
Mindful observeren volgens het boeddhisme
Dit kan uitdagend zijn, omdat onze mind van nature alles graag wil analyseren. Om deze neiging te weerstaan, nodigt de boeddhistische leer je uit om gebruik te maken van het beelddenken. Zo ziet het boeddhisme gedachten als wolkjes die voorbij drijven in de lucht. Hierbij representeert de lucht je mind. Ook kun je je gedachten inbeelden als bootjes die op en neer deinen op het water. Hierbij representeert het water je mind. De uitdaging is om jezelf vrij te houden van gedachten. Dit betekent dat je puur observeert hoe ze voorbij komen drijven, zonder dat je erop reageert. Dit kun je aan de hand van het volgende voorbeeld zien:
Als een wolkje bijvoorbeeld de boodschap uitdraagt dat je een andere keuze had moeten maken, terwijl jij weet dat je de juiste hebt gemaakt, zijn er twee dingen die je kunt doen. Je kunt het wolkje de vraag stellen “waarom denk je dat?” Door deze vraag te stellen identificeer je je met het wolkje.
Om je niet te identificeren met het wolkje kun je bijvoorbeeld zeggen: “Bedankt voor je boodschap, maar ik blijf trouw aan mijn keuze”. Of je registreert puur en alleen het binnen- en uitdrijven van je gedachten in het wolkje, zonder enige reactie te geven.
Er is geen weg naar geluk … Geluk ís de weg – Boeddha
Door onze mind en gedachten slechts te observeren, schenken we onszelf – volgens de leer van het boeddhisme – de kans om de drie vormen van lijden in onszelf te transformeren. Met andere woorden, op deze manier kunnen we de drie vergiftigingen gebruiken om onze levenslessen te leren en onze missie te vervullen. Daardoor kunnen we een leven gaan leiden dat het lijden minimaliseert en geluk de weg wordt. Het Reiki symbool Dai Ko Myo kan je hierbij van de transformatie kracht voorzien die je nodig hebt.
Je leven leiden zoals je dat écht wenst kun je leren als je leeft vanuit je essentie. In de opleiding tot Holistisch Therapeut bij ZoMa Opleidingen leer je jezelf weer helemaal kennen zoals je werkelijk bent. In deze tweejarige opleiding op hbo-niveau leg je al je sluiers af om weer bij die essentie terug te komen.
Wil jij volledig vrij, onvoorwaardelijk en liefdevol anderen helpen vanuit je essentie? Kom dan eens langs om te ontdekken of ZoMa Opleidingen bij je past!