Ben je iemand die snel overprikkeld raakt? Dan weet je ook hoeveel invloed dat heeft op je dagelijks leven. Om het jou draaglijker te maken, geven we je enkele handige tips die je helpen omgaan met deze prikkels!

Wat is overprikkeling?

Overprikkeling gebeurt wanneer er teveel prikkels binnenkomen tegelijkertijd en je hersenen deze niet meer kunnen verwerken. Prikkels zijn stukjes informatie die je ontvangt via je zintuigen. Het is dus alles wat je proeft, voelt, hoort, ziet en ruikt. Mensen die hoogsensitief zijn, hebben vaker last van overprikkeling, omdat ze gevoeliger zijn aan prikkels. Maar ook personen met autisme, een hersenaandoening en ADHD hebben er vaker mee te maken.

Hoogsensitiviteit en prikkels

Als je hoogsensitief bent, filteren je hersenen minder informatie dan gemiddeld. Daardoor komen zintuigelijke prikkels sterker binnen en raak je dus sneller overprikkeld. Als gevolg ervaar je alles zoveel intenser. Dat heeft uiteraard enkele nadelen. Zo beïnvloedt het je denken en handelen. Alledaagse taken, zoals koken kunnen daardoor plots heel erg moeilijk zijn. Overprikkeld raken, is dus geen pretje, maar het brengt gelukkig ook enkele voordelen met zich mee.

Voordelen van hoogsensitiviteit

Ben je HSP? Dan kan het erg vervelend zijn om vaak overspoeld te worden door prikkels. Maar er zijn ook enkele interessante voordelen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de hersenen van mensen die gevoelig zijn voor prikkels anders werken. Er zijn bij deze mensen veel meer hersengebieden tegelijkertijd actief. Dat heeft als voordeel dat je risico’s beter kan inschatten, mensen makkelijker doorgrondt en problemen creatiever oplost. Hoogsensitiviteit is dus ook een kracht.

Hoe weet je of je overprikkeld bent?

Het is handig om te weten hoe het voelt om overprikkeld te zijn, want vaak wordt dit niet herkend. En dan kan er ook niets aan gedaan worden. Overprikkeling herkennen is echter niet eenvoudig, omdat het zich bij iedereen anders uit. Maar er zijn wel enkele symptomen die regelmatig voorkomen als je overprikkeld bent.

Zo voel je je als je overprikkeld bent vaak moe, opgejaagd, angstig of gestrest. Ook kan je hoofdpijn krijgen en last hebben van slaap- en concentratiestoornissen. Alles voelt teveel en je hebt de nood om je terug te trekken. Overprikkeld zijn, voelt dus overweldigend. Gelukkig zijn er verschillende manieren om ermee om te gaan.

Omgaan met overprikkeling: de beste methodes

Overprikkeld zijn is niet altijd een pretje, maar er zijn enkele eenvoudige methodes die je helpen om daarmee om te gaan. We geven je enkele handige tips!

Tip 1: Houd een prikkeldagboek bij

Wanneer er teveel prikkels bij je binnenkomen, moet je ze kwijtraken. Daar kan een prikkeldagboek je mee helpen. Schrijf in het boek in welke situaties je overprikkeld raakt, welke prikkels je triggeren en hoe je daarmee omgaat. Zo krijg je inzicht in jezelf en ontdek je welke methode je het best helpt.

Tip 2: Durf nee zeggen

Het is erg belangrijk dat je op tijd je grenzen aangeeft naar anderen toe. Mensen die gevoelig zijn voor prikkels, zijn ook vaak erg toegefelijk. Af en toe aan je eigen denken, mag zeker. Zeg dus gerust ‘nee’ tegen dat ene feestje of die ene gelegenheid. Vooral op momenten dat je al overprikkeld bent. Maar wacht zeker niet tot alles teveel wordt.

Tip 3: Neem op tijd je rust

Voorkomen is beter dan genezen. Neem dus op tijd je rust. Nog voordat je voelt dat je overweldigd wordt door prikkels. Plan momenten dat je je terugtrekt van alles en iedereen. Wandel bijvoorbeeld regelmatig in de natuur, doe aan yoga of meditatie of bezoek een ander plekje dat je rust geeft. Het is belangrijk dat je kiest voor een plaats die zorgt voor weinig prikkels. Door je eventjes af te zonderen, kom je weer bij jezelf en laad je je opnieuw op.

Tip 4: Let op je ademhaling

Deze tip pas je eenvoudig toe en helpt heel wat. Probeer je ademhaling te controleren. Overprikkeling zorgt namelijk voor stress. Dat heeft als gevolg dat je hartslag omhoog gaat en je lichaam gespannen staat. Met de juiste ademhaling kan je dit verminderen. Je controleert je ademhaling door je volledige aandacht erop te richten en rustig door je neus in te ademen en door je mond uit te ademen.

We hebben een artikel geschreven over verschillende soorten ademhalingsoefeningen.

Tip 5: Blijf positief

Een van de belangrijkste tips voor overprikkeling is om positief te blijven. Als je vaak overprikkeld raakt en negatief bent, is het allemaal nog zwaarder. Daarom is het zo belangrijk om je gedachten positief te houden en oplossingsgericht te denken. Het maakt het je heel wat draaglijker. Positiever denken en worden, kan je door je te richten op de dingen die je blij maken en je bewuster te worden van alles rondom je. Een dankbaarheidsdagboek helpt je daarbij.

Tip 6: Houd je emoties onder controle

Bij overprikkeling komen heel wat intense emoties kijken. Het is belangrijk dat deze gevoelens je leven niet negatief beïnvloeden. Daarom dien je je emoties onder controle te houden. Er zijn een aantal manieren waarop je je emoties kan reguleren. Zo helpt het om alles wat je voelt op te schrijven. Op die manier heb je een uitlaatklep. Beschouw je gevoelens als normaal en probeer ze niet weg te schuiven, want dan kunnen ze nog sterker naar boven komen.

Het is ook mogelijk om relaxatietechnieken en je verbeelding te gebruiken om je emoties te controleren. Meditatie kan je hier heel goed mee helpen. Tijdens je meditatiesessie richt je je dan op een beeld van iets dat je gelukkig maakt. Zo word je meteen een stukje rustiger.

Tip 7: Aanvaard je fouten

Iedereen maakt fouten, jij dus ook. Maar als je erg gevoelig bent voor prikkels, is het vaak ook niet eenvoudig om te aanvaarden dat je gefaald hebt. Toch is het belangrijk dat je dat doet, want anders blijf je ermee zitten waardoor het allemaal nog zwaarder wordt voor je. Heb je een foutje gemaakt? Dan is het dus belangrijk om er je jezelf aan te herinneren dat dit iedereen overkomt.