Wat er werkelijk gebeurt als je spiegelt

Spiegelen is een vorm van (non-)verbale communicatie. Kijken naar houding en gedrag en luisteren naar intonatie en woordgebruik van iemand waar je meer communiceert, om vervolgens je eigen houding en gedrag te kunnen doorvoelen, is wat spiegelen simpel gezegd doet.

De techniek van spiegelen wordt tegenwoordig veel toegepast in het bedrijfsleven, als training om je klanten beter te begrijpen bijvoorbeeld, om in te kunnen spelen op hun gedrag en om zo betere resultaten te behalen. Ook jij kunt resultaten behalen als je de techniek van spiegelen beheerst. Als persoon, om jezelf beter te leren begrijpen en te ontdekken waar jouw schaduwkanten liggen.

Maar wat gebeurt er dan tijdens dat communiceren?

Als je spiegelt, dan kunnen er hele mooie inzichten naar voren komen. Over jezelf natuurlijk, waar je van leert en waardoor je jezelf nog beter leert kennen. Spiegelen kan prachtige oplossingen bieden, zoals in de volgende voorbeelden:

Terwijl je tegenover een nieuwe klant zit voor een intakegesprek, voel je je opeens onzeker als je deze klant in de ogen kijkt. Probeer na te gaan waar die onzekerheid vandaan komt. Is het de autoriteit die je gesprekspartner uitstraalt? Of voel je stiekem de onzekerheid van die persoon zélf? Met andere woorden, is het jouw of zijn energie die je dat gevoel geeft?
De naar jouw idee boze reactie van je partner op je vraag of hij al boodschappen heeft gedaan, maakt dat je geïrriteerd raakt. Je stelde toch alleen maar een vraag? Ga eens na hoe je intonatie was toen je het vroeg, wat je dacht voordat je het ging vragen, en probeer de stemming van je partner eens te doorvoelen. Misschien heeft hij net een vervelend telefoongesprek gehad, of is hij moe van een lange werkdag.

Wat het spiegelen in zulke situaties je leert

Je wordt door iets in de communicatie of het gedrag van de andere persoon getriggerd. Die trigger maakt bepaalde gevoelens of gedachten bij je los die een negatieve invloed op je uitoefenen. De genoemde onzekerheid of irritatie bijvoorbeeld. Word je bewust van jouw eigen intonatie, je gedachten en jouw manier van communiceren! Je gedachten hebben een grote invloed op een situatie of op de manier waarop een ander reageert. Het zijn dus niet de personen zelf die jou triggeren, maar je eigen gevoelens en gedachten.

Hoe vaker je met zo’n trigger van dezelfde persoon te maken krijgt, hoe makkelijker het wordt om herhalende gevoelens en gedachten te krijgen. Bij herhaaldelijk geconfronteerd worden met een persoon waar jij ‘moeite’ mee hebt, komen direct dat nare gevoel en de bijbehorende storende gedachten. Tijd om te spiegelen: doorvoelen van je reactie, emoties en gedachten. Dit vertelt je precies waaróm je je zo voelt. En zo wordt het een stuk eenvoudiger om met negatieve energie om te gaan. Omdat je de antwoorden altijd in jezelf kunt vinden!

Wat is de kunst van communiceren? Marjolein Berendsen legt het uit in deze vlog:

Bewustzijn

Als je op deze manier kunt stilstaan bij wat de houding, de uitspraken, de intonatie, de uitdrukking en het gedrag van iemand jou vertellen, wat daar diep in jezelf ligt aan ervaringen, gevoelens en emoties, spiegel je vanuit je bewustzijn. Bedenk steeds wat het met jou doet en waarom. En van daaruit kun je stap voor stap je eigen gedrag veranderen en leren omgaan met angst of pijn en dat gebrek aan zelfvertrouwen nu eens gaan aanpakken.

Spiegelen om te leren begint dus met bewustwording en te bedenken dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen gedrag; jij dus ook. In een spiegel kijken is niet alleen je ogen gebruiken, maar ook emoties doorvoelen; van de ander en daarmee van jezelf.

 

Leer van wat jou triggert, wat je ziet en wat je voelt. En vraag je af waaróm. Zó krijg je inzicht in jezelf en kun je jezelf nog meer liefhebben!

Dit artikel is geschreven door Marjolein Berendsen voor Holistik.