Wat je kunt doen om meer rust te vinden

(in een heftige periode)

Ons dagelijks leven is in korte tijd enorm veranderd. In plaats van ons druk te maken over de files op weg naar ons werk, of we wel op tijd kunnen zijn voor de verjaardag van vanavond en op welke tijd we het beste naar de sportschool kunnen gaan, heerst er opeens veel meer rust op straat en in de winkels dan we gewend zijn. De drukte die voorheen in het leven om ons heen was, zit bij veel mensen in hun hoofd. Die onrust kan grote invloed uitoefenen op onze gezondheid. Het is dus echt belangrijk om die onrust de baas te zijn; niet alleen nu, maar in alle periodes waarin je veel in je hoofd zit en de ontspanning niet lijkt te komen.

In tijden waarin veel van je wordt gevraagd is de kans groot dat je je zorgen maakt, dat je herhaaldelijk piekert en dat je jezelf daarmee (onbewust) onder druk zet. Wat zich dan in je hoofd allemaal afspeelt, is lastig om los te laten. Angstgevoelens en onzekerheid steken de kop op en houden je uit je slaap of erger nog: ze beperken je in te zijn wie je werkelijk bent. Als je hooggevoelig bent, voelt dit allemaal nog heftiger. Prikkels komen intenser binnen dan bij iemand die geen hoogsensitief persoon is en de verwerking ervan heeft net even wat meer tijd en moeite nodig.Het is juist in dit soort heftige periodes de kunst om de stilte in jezelf op te zoeken en je te verbinden met je diepste wezen.

Waarom? Omdat je daar onvoorwaardelijke liefde vindt en de stilte die je zo nodig hebt om gezond en gelukkig te zijn. Om het leven te leven zoals jij dat wilt, zonder een hoofd vol stresserende gedachten en met volle aandacht voor wat er nu is.En dat kún je. Hoe je dat doet, leggen we je graag uit aan de hand van een aantal basisbeginselen. Of en hoe dit effect heeft op de onrust die in je hoofd en je lichaam zit, is afhankelijk van allerlei factoren. Maar als je iets écht wilt, dan kan het ook. Vind je motivatie in je geluksgevoel en gezondheid, en lees stap voor stap wat je kunt doen om rust en ontspanning te vinden.

Stop maar met piekeren

Het klinkt makkelijker dan het is: stoppen met piekeren en je geen zorgen maken. Zorgen maken om iets of iemand toont empathie, mededogen en inlevingsvermogen en dat zijn juist hele mooie eigenschappen. En er is altijd wel iets waar je over piekert en wat je hoofd bezighoudt, en dat geeft ook niets. Alleen wanneer het zodanig doorslaat dat je er problemen van ondervindt, dan is het tijd om die zorgen en piekergedachten eens op een andere manier te benaderen. Heb je door je gepieker last van slaapgebrek, spanning in je lijf of een overheersend negatief gevoel? Probeer dan je zorgen te laten voor wat ze zijn. Want als je jezelf afvraagt of dat voortdurende gepieker voor een oplossing zorgt, dan weet je dat je antwoord ‘nee’ zal zijn. Vraag jezelf dus eens af, wat het gepieker je nu, op dit moment oplevert. Een vol en onrustig hoofd? Laat je gedachten los, schud ze van je af en focus je op wat wél goed gaat.

Wees lief voor jezelf

Aandacht hebben voor anderen, er voor ze zijn; ook dat zijn mooie eigenschappen waar we zeker niet aan voorbij willen gaan. Maar vaak vergeten mensen om eerst goed voor zichzelf te zorgen. Wanneer je je aandacht richt op jezelf, kun je luisteren naar wat je hart je te vertellen heeft. En die vertelt je wat je nodig hebt. Jezelf steeds veroordelen, omdat je vindt dat je niet goed genoeg bent, té kritisch zijn op alles wat je doet; dit alles maakt dat je niet kunt voelen hoe mooi en waardevol je écht bent. Wees daarom vooral lief voor jezelf door aandacht te schenken aan datgene wat jij wilt, vanuit je hart. Wanneer jij je gevoel kunt volgen, dan zul je ondervinden dat het klopt. Als je hart je vertelt dat jij rust nodig hebt, néém die rust dan ook. Ondanks tegenargumenten, gedachtestromen en druk van buitenaf: wat jij nodig hebt, vertel je jezelf door je aandacht op jezelf te richten. Als je jezelf kunt omarmen, met al je goede en minder goede kanten, dan is het vinden van innerlijke rust eenvoudiger dan je denkt.

Slapen, maar dan anders

Een manier om diepe ontspanning te krijgen in je gehele systeem is Yoga Nidra. Je lichaam komt als het ware in een slaaptoestand, maar je geest is wel bewust en helder. Zin om mee te doen? Luister dan mee met deze podcast, waarin je mee wordt genomen in een yoga nidra-sessie:

Zoek de stilte op en luister ernaar

Juist in de stilte kun je vaak meer horen dan in een drukke omgeving. En in deze stilte kun je je hoofd heerlijk leeg maken, want er is namelijk niets anders dan dat op dat moment. Zit je te veel in je hoofd en wil je rust en ontspanning ervaren, ga er dan op uit. In een rustig park of natuurgebied valt enorm veel te beleven als je er met je volle aandacht bent. Zoek een stille plek op, sluit je ogen en luister naar de stilte van de natuur. Zonder dat je ergens over na hoeft te denken. Wat hoor je nu om je heen, en wat vertelt jouw gevoel daar bij? Bomen en struiken die ruisen in de wind, krakende takjes op de grond door beestjes die er tussen wroeten en het gezang van wel 50 verschillende vogels: als je je aandacht op de rust en stilte richt, dan zullen veel meer details je op gaan vallen.

Maak steeds weer verbinding met je hart

Als je verbinding maakt met je hart, dan vestig je je aandacht volledig op jezelf en op het moment. Je verbinden met je hart betekent dat je gaat luisteren en voelen naar wie je bent, in je diepste essentie. En zoals gezegd, vertelt je hart je wat jij nodig hebt. Om die verbinding te leggen, geven we je een korte oefening mee die je altijd kunt doen. Wanneer je je onrustig voelt, als je (te) veel in je hoofd zit, of als je behoefte hebt aan stilte. Je kunt de oefening zittend, liggend of staand doen. Kies een plek in je huis of buiten uit waar je niet gestoord wordt door je omgeving:Plaats je beide handen op elkaar op de plek ter hoogte van je hart. Sluit je ogen en adem diep in door je neus, en door je mond weer uit. Focus je aandacht volledig op je handen. Beeld je een warme stroom in die door je handen je hart in gaat. Ga dan met je aandacht naar je hart en begeleid met je aandacht de warme stroom je hele lichaam in. Probeer de stroom warmte door je lijf te voelen en vul ook je geest ermee. Beeld je in dat er alleen maar ruimte is voor die warme, liefdevolle stroom. Blijf dit net zolang doen tot je rust en ontspanning voelt. Houd dit gevoel vast en open langzaam weer je ogen.Er zijn nog veel meer methodes en manieren om te zorgen dat je rust kunt vinden. Aandacht voor jezelf, in het hier en nu is steeds de basis. Want als je geen aandacht kunt hebben voor wie jij bent en wat jouw behoeftes zijn, is het vinden van innerlijke rust een onmogelijke opgave. En die rust hebben we allemaal zo hard nodig in deze heftige en onzekere tijden. Geef jezelf dus tijd en aandacht en vertrouw op je hart. Dan komt die rust er vanzelf.

Wil je meer verdieping in innerlijke rust en gaan leren hoe je dit in je dagelijks leven kunt gaan integreren? Volg dan de online cursus Rust in je hoofd van ZoMa Opleidingen. Leer verbinding leggen met je diepste wezen, laat patronen en overtuigingen los en voel wat je nodig hebt om tot rust te komen. Zo creëer je meer liefde, geluk en gezondheid in en om je heen. Met de kortingscode ZOMAPC430 betaal je als lezer van Inspirerend Leven voor deze cursus nu slechts € 79,- (in plaats van € 149,-)! Hier kun je meer lezen en je direct aanmelden.Vanaf juni 2020 kun je bij ZoMa Opleidingen weer meedoen aan een gratis proefles Rust in je hoofd.
Klik hier om je meteen aan te melden!

Dit artikel is geschreven door Marjolein Berendsen voor Inspirerend Leven.