Breng jezelf in balans:

vijf oefeningen om meer te gronden

We hebben allemaal weleens een mindere dag. Maar wat als je je al een paar dagen onzekerder, vermoeider en/of rustelozer voelt dan anders? Dan kan het goed zijn dat je niet voldoende geaard bent. Gelukkig kun je jezelf weer in balans brengen door goed te gronden. In dit artikel ontdek je hiervoor 5 laagdrempelige oefeningen.

1: Ga barefoot de natuur in

Je kunt het woord ‘aarden’ gerust letterlijk nemen, want zo werkt het ook. De natuur leent zich perfect voor het terugkomen bij jezelf. Zeker op dagen waarin je te veel in je hoofd zit, herinnert het buitenleven ons aan de verbondenheid met het aardse. Zoek daarom het bos op, de weide, het strand, de duinen of een park. Hoe natuurlijker en wilder, hoe beter. En loop het liefst op blote voeten, zodat je je direct verbindt met de natuurlijke ondergrond.

In balans door te gronden

2: Doe een bodyscan

Als je niet gegrond bent, leef je meestal te veel vanuit je hoofd in plaats van vanuit je hart. Dit is menselijk: je bent elke dag bezig met dingen oplossen, met prikkels verwerken en met nieuwe dingen leren. Je hersenen staan nooit ‘uit’. Om met jouw aandacht weer terug in je lichaam te komen, kun je een bodyscan doen. Neem hiervoor een ontspannen houding aan, liggend of zittend, en ga met je aandacht van je kruin tot aan je tenen elk lichaamsdeel af. Ontspan en voel elk deel heel bewust.

Vind je het lastig je aandacht erbij te houden? Probeer het dan eens met een geleide meditatie.

3: Breng je 1e chakra in balans

Gegrond zijn staat in verbinding met het 1e chakra. Dit chakra zit ter hoogte van je stuitje en staat voor overleven, veiligheid, geaardheid, vertrouwen en het fysieke lichaam. Met een chakra-meditatie of energetische behandeling (chakratherapie) breng je jouw energetische lichaam weer in balans en raak je beter geaard. Omdat het focussen op één chakra juist voor (extra) disbalans kan zorgen, is het belangrijk een meditatie of behandeling te doen waarbij je alle chakra’s aandacht geeft.

4: Grond met krachtige yogahoudingen

Yoga kent verschillende poses die speciaal gericht zijn op gronden. Denk aan de krachtige boomhouding, de kindhouding, en de berghouding. Ook alle krijgerhoudingen helpen je om goed te aarden. Voel tijdens deze oefeningen bewust de energie van wat je uitbeeldt. Visualiseer bij de boom dat wortels uit je voeten de grond in schieten en zo jouw houding verstevigen. Bedenk je bij de berghouding dat je zo stevig staat als een rots. Voel je fysiek krachtig en sterk als een krijger. En sluit je af van prikkels van buitenaf en kom volledig terug bij jezelf met de kindhouding.

5: Tune in op de aardse energie

De aarde zit vol krachtige energie. Door hierop in te tunen, kun je deze energie door je heen laten stromen en zo weer goed gegrond raken. Dit doe je onder meer door met blote voeten in de natuur te wandelen, maar ook bijvoorbeeld met een visualisatie, of met een geleide meditatie zoals deze:

 

Dit artikel is geschreven door Marjolein Berendsen voor Yoga International.