Zo vind je rust en geluk in een druk bestaan

Vier tips voor rust en geluk

Een drukke baan, een volle agenda, het huishouden, kinderen en een sociaal leven – het is soms niet niks om het allemaal bij te houden. Je knippert met je ogen en de dag is alweer voorbij. Door die overvolle agenda’s laten we ons soms teveel leiden door alle hectiek om ons heen. Hoe blijf je relaxt en gelukkig als je eigenlijk continu bezig bent?

Wat maakt gelukkig?

Als je een willekeurig persoon vraagt naar wat geluk voor hem of haar betekent, bestaat de kans dat hij of zij geluk aan bepaalde ‘voorwaarden’ koppelt. Een perfecte baan bijvoorbeeld, een droompartner of een opgeruimd huis. Maar diep van binnen zal je niet gelukkig zijn enkel doordat je de liefde van je leven hebt gevonden of als je eindelijk die droombaan te pakken hebt. Die dingen maken je wel voor eventjes gelukkig, maar na verloop van tijd komt het toch weer neer op of je van binnen gelukkig bent.

Geluk van binnenuit

Om écht gelukkig te zijn is het dus belangrijk dat je geluk niet koppelt aan externe factoren. Als je wacht tot iets of iemand anders jou gelukkig maakt, dan blijf je je geluk uitstellen. Geluk is een gevoel dat van binnenuit komt en dat gevoel heeft niets te maken met hoe je leven of je huis eruit ziet. De afwas kan wel een keertje wachten. Die rommelige kamer? Trek de deur af en toe gewoon dicht. Geniet van wat je nu hebt.

Maak tijd voor kleine dingen

Door meer in het moment te leven en je bewust te zijn van de dingen om je heen, komt geluk binnen handbereik. Kleine, alledaagse dingen kunnen je dan een gelukzalig gevoel geven. Een mooie wandeling in het bos, een knuffel van je kind, dat eerste kopje koffie in de ochtend of een heerlijke fietstocht. Maak tijd vrij voor jezelf, de mensen om je heen en om de dingen te doen die je leuk vindt. Zie niet alles als vanzelfsprekend, maar wees dankbaar voor elk mooi moment. Verwonder je over de schoonheid van de natuur en lach. Dit klinkt misschien simpel, maar toch vraagt het tijd en bewustwording om dit te bereiken. Onderstaande tips kunnen je helpen.

1. Leef in het nu

Het aankleden van je kinderen is meestal een routineklus. Je doet het waarschijnlijk zonder erbij na te denken. Terwijl het juist ook een mooi moment is om nog wat bij te praten of om elkaar een extra knuffel te geven. Simpele dingen kunnen zo waardevol zijn. De dag vliegt vaak onbewust aan je voorbij, terwijl er zoveel momenten zijn om dankbaar voor te zijn. Pieker je veel? Probeer dat negatieve patroon te doorbreken door eens een dag lang bij te houden waarover je zoal nadenkt en hoe dat je laat voelen. Als je je zorgen maakt ben je eigenlijk bezig met de toekomst, terwijl je op dit moment alleen het nú hebt. In het moment leven kan je helpen om gelukkig te zijn.

2. Gebruik je tijd goed

Toegegeven; we hebben het allemaal druk. Maak dus regelmatig bewust tijd vrij voor de mensen die je graag ziet en de dingen die je graag doet. En dit hoeft niet veel geld te kosten.

Simpele ‘mindful‘ dingen om samen met je kinderen te doen:

  • Ga eens samen de tuin in. Bekijk de plantjes die groeien, zaai nieuwe bloemen en geef ze wat water.
  • Lekker samen spelen – een watergevecht buiten of samen in de tuin of op het balkon kunst maken? Het geeft misschien even wat troep, maar de lol die je ervoor terugkrijgt is alles waard.
  • Als je op YouTube zoekt, vind je talloze ideeën om yoga te doen met je kind. Leuk om samen te doen!

3. Wees liefdevol

Gelukkig word je niet door haatdragend te zijn en wrok te koesteren, maar wel door anderen op een vriendelijke manier te benaderen. Als je je negatief opstelt tegenover anderen, dan krijg je negativiteit terug en daar word je natuurlijk niet gelukkig van. Als jij anderen met respect en liefde behandelt, dan zal je dit dus ook sneller terugkrijgen. Vriendelijkheid werkt aanstekelijk. En bovendien is het gewoonweg fantastisch om te weten dat je met een simpel gebaar iemands dag goed kan maken.

4. Zorg goed voor jezelf

Als je je lichamelijk zwak voelt is het lastig om je gelukkig te voelen. Je lichaam beïnvloedt immers je geest. Het omgekeerde geldt ook, want gezondheid is meer dan je lichamelijk goed voelen. Ook je spirituele en emotionele gezondheid is van belang. Rust kan je helpen om je spiritueel goed in je vel te voelen. Een fijne manier om die rust te bereiken is door te mediteren. Meditatie vermindert angst en depressie en laat je even ontsnappen aan al die drukte. Je zal je lichter, vrijer en blijer voelen, waardoor niet alleen je spirituele gezondheid, maar daarom ook je lichamelijke gezondheid verbetert. Probeer elke dag eens 10 minuutjes voor jezelf te nemen. Sta iets vroeger op, of doe het als de kinderen naar bed zijn. Het kan een wereld van verschil maken.

Wil je ook meer rust in je hoofd creëren? De online cursus ‘Rust in je hoofd’ van ZoMa opleidingen t.w.v. €149,- bieden wij tijdelijk aan voor €79,-. Kijk hier voor meer informatie en de kortingscode: Online cursus Rust in je hoofd

Dit artikel is geschreven door Marjolein Berendsen voor Mindful Moms.