Thuis met kids: zo hou je het (en jezelf) in balans

Een baan, social media, huishouden, kinderen, agenda’s, eten koken: het is veel om bij te houden. Iedereen wil kalm zijn, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Soms zijn we teveel bezig met piekeren en de drukte om ons heen. Wat kan je daaraan doen en hoe vind je geluk, als je zoveel thuis bent en eigenlijk continu bezig bent?

Wat maakt gelukkig?

Veel mensen koppelen een aantal voorwaarden aan gelukkig zijn: een perfecte baan, een droompartner of een opgeruimd huis. In werkelijkheid zal je niet gelukkig zijn als je de liefde van je leven hebt gevonden of als je eindelijk die droombaan te pakken hebt. Die dingen maken je wel voor eventjes gelukkig, maar na enige tijd voel jij net zoals voorheen. Om écht gelukkig te zijn, dan is het belangrijk dat je geluk niet koppelt aan bepaalde voorwaarden. Als je wacht tot iets of iemand anders je gelukkig maakt, dan blijf je je geluk uitstellen. Kies daarom bewust om nu gelukkig te zijn. Je hoeft je doelen nog niet bereikt te hebben om gelukkig zijn. De afwas kan wachten. Die rommelige kamer? Trek de deur af en toe gewoon dicht. Geniet van wat je nu hebt. Geluk is een gevoel dat van binnenuit komt en dat gevoel heeft niets te maken met hoe je leven of huis eruit ziet. Je kunt ongelukkig zijn als miljardair en zielsgelukkig zijn met weinig middelen.

Maak tijd voor kleine dingen

Door in het moment te leven en bewust te zijn van de dingen om je heen, komt geluk binnen handbereik. Kleine, alledaagse dingen kunnen je dan een gelukkig gevoel geven. Een mooie wandeling, een knuffel van je kind, je eerste kopje koffie in de ochtend of een heerlijke fietstocht. Om gelukkig te zijn, moet je tijd vrijmaken voor de mensen rond je heen, voor dingen die je leuk vindt om te doen en voor jezelf. Zie niet alles als vanzelfsprekend, maar wees dankbaar voor elk mooi moment dat je beleeft. Verwonder je over de schoonheid van de natuur, lach zoveel mogelijk en voel je goed. Hoewel dit simpel klinkt, is er toch tijd en inspanning voor nodig om dit te bereiken. Met onderstaande tips kom je wellicht verder.

Optimisme is alles

Gelukkig zijn doe je door in het moment te leven, maar als het je niet lukt om de mooie dingen van het moment te zien, dan zal je je ook niet gelukkig voelen. Pieker je veel? Probeer dat negatieve patroon te doorbreken door een dag lang bij te houden hoe iets je laat voelen.

Elke dag heeft mooie momenten, maar soms gaan ze te snel aan je voorbij. Als je je kinderen bijvoorbeeld aankleedt, dan doe je dat soms gewoon, zonder erbij na te denken. Terwijl je ook je tijd zou kunnen nemen om nog wat bij te praten met je kind, te genieten van het momentje samen of even een extra knuffel te geven. Probeer elke dag tijd te nemen om na te denken over de mooie momenten van de dag, de momenten waarop je je goed voelde en je zal zien dat het er meer zijn dan je dacht. Piekeren lost niets op. Als je je zorgen maakt, dan ben je eigenlijk bezig met de toekomst, maar je hebt op dit moment alleen nú. Probeer dankbaar te zijn: als je dankbaar bent, dan leef je met een gevoel van verwondering en waardering voor het leven, waardoor je meer geniet.

Investeer tijd

Toegegeven; we hebben het allemaal druk. Werken, sociaal leven en ons gezin. Maar als je écht gelukkig wilt zijn, dan is het belangrijk om hiervoor tijd te maken. Door al de stress en drukte heb je amper tijd om op het moment te leven. Maak dus regelmatig tijd vrij voor iedereen die je graag ziet en alles wat je graag doet en je zal zien dat je je al snel gelukkiger zult voelen!

Een aantal ideeën waarop je tijd kan investeren met je kinderen:

  • Ga eens samen de tuin in. Bekijk de plantjes die groeien, zaai nieuwe bloemen, geef ze wat water.
  • Samen spelen: een watergevecht buiten of samen in de tuin of op het balkon kunst maken? Het geeft misschien even wat troep, maar de lol die je ervoor terugkrijgt is alles waard.
  • Als je op Youtube zoekt, vind je talloze ideeën om yoga te doen met je kind. Leuk om samen te doen!

Wees liefdevol

Gelukkig word je niet door haatdragend te zijn en wrok te koesteren, maar wel door anderen op een vriendelijke manier te benaderen. Als je je negatief opstelt tegenover anderen, dan krijg je negativiteit terug en daar word je niet gelukkig van. Wanneer je anderen met een glimlach benadert en af en toe een helpende hand toereikt, zal je ook sneller een glimlach terugkrijgen en zullen mensen ook klaarstaan voor jou. Vriendelijkheid werkt aanstekelijk. Als jij anderen met respect en liefde behandelt, dan zal je dit dus ook sneller terugkrijgen. Bovendien is het gewoonweg fantastisch om te weten dat je met een simpel gebaar iemands dag kan goedmaken.

Schenk aandacht aan je gezondheid

Als je je lichamelijk zwak voelt, dan is het lastig om je gelukkig te voelen, want je lichaam beïnvloedt je geest. Ook het omgekeerde geldt, want gezondheid is meer dan je lichamelijk goed voelen. Ook je spirituele en emotionele gezondheid zijn van belang. Rust kan je helpen om je spiritueel goed in je vel te zitten en de ideale manier om rust te bereiken is door te mediteren. Meditatie vermindert angst en depressie en laat je toe om eventjes te ontsnappen aan al die drukte. Je zal je lichter, vrijer en blijer voelen, waardoor niet alleen je spirituele gezondheid, maar ook je lichamelijke gezondheid verbetert. Probeer elke dag op een vast moment 10 minuutjes voor jezelf te nemen. Sta iets vroeger op, of doe het als de kinderen naar bed zijn.

Wil je ook meer rust in je hoofd creëren? Onze online cursus ‘Rust in je hoofd’ t.w.v. €149,- bieden wij speciaal voor MindfulMoms-lezers tijdelijk aan voor €79,-.

Dit artikel is geschreven door Marjolein Berendsen voor Mindfulmoms.nl