5 tips om met meer energie de dag door te komen

(ook handig als je niet hoogsensitief bent)

Als hoogsensitief persoon (hsp) komt alles vaak heel direct en ongefilterd bij je binnen. Door constant bepaalde energieën of emoties van anderen op te pikken, kun je het gevoel hebben dat je aan het eind van de dag steeds helemaal ‘op’ bent. Toch zijn er een aantal dingen die jij kunt doen om je energiepeil gedurende de dag op niveau te houden.

1. Verander je mindset

Het klinkt misschien wat kort door de bocht, maar het is een feit dat alles begint met mindset. Want alleen als je je bewust bent van de kracht van mindset, kun je jouw eigen energie de baas zijn. Uiteindelijk ben jij namelijk de enige die daar echt invloed op heeft. Zo kun je – in plaats van elke willekeurige energie over te nemen – oefenen met kiezen wat je wel en niet ‘doorlaat’.
Daarnaast maakt de manier waarop je naar je hooggevoeligheid kijkt veel uit voor hoe jij het ervaart. Schaam je je ervoor, bijvoorbeeld omdat anderen je niet altijd begrijpen? Dan kost dat al extra energie. Begin dus met het accepteren van jouw hoogsensitiviteit.

Iedereen is uniek, en dat is maar goed ook. En bovendien heeft jouw hooggevoeligheid ook absoluut voordelen. Hoe meer jij omarmt dat je hsp bent, hoe beter je ermee kunt omgaan.

2. Begin je dag met aarden

De aarde zit bomvol krachtige energie. Door jezelf aan het begin van de dag te aarden, ervaar je de rest van de dag meer veiligheid, vertrouwen en zekerheid. Je kunt het een beetje zien als jezelf ‘wortelen’ in de aarde en daarmee een stevige fundering maken. Een simpele maar fijne grondingsoefening doe je bijvoorbeeld door met je voeten op heupbreedte te gaan staan. Ontspan je schouders, buik, bekken en benen. Adem rustig in en uit en volg een paar tellen de beweging van je ademhaling door je lichaam. Concentreer je vervolgens op je voeten en voel hoe ze contact maken met de vloer. Zoek, door te wiebelen van voorvoet tot hak, een prettige balans. Visualiseer vervolgens dat er wortels vanuit je voeten de grond in groeien en dat dit met elke uitademing steeds dieper en steviger gebeurt.

Aarden

3. Scherm jezelf af in contact met anderen

Het is slim om gedurende de dag zoveel mogelijk bewust te blijven van wat je voelt. En om je daarbij af te vragen of elk gevoel ook echt van jou is. Hoe meer je oefent met het onderscheid maken tussen emoties en energieën van jezelf en van een ander, hoe makkelijker je kunt kiezen wat je wel of juist niet overneemt. Een visualisatie-oefening kan hierbij goed helpen. Stel jezelf bijvoorbeeld voor dat je beschermd wordt door een doorschijnend laagje. Deze beschermende ‘cocon’ laat alleen energieën en emoties door die jij accepteert. Voel op het moment dat dit gebeurt bewust de kracht van zeggenschap over jouw eigen energie. Zo voel je je sterk, veilig en zeker.

4. Laat je omgeving weten waar je behoefte aan hebt

Weet iemand niet dat je een hsp bent? Dan kan het voorkomen dat jouw gedrag of keuzes niet altijd begrepen worden. Bijvoorbeeld als je besluit niet naar een feestje te komen, of als je een afspraak afzegt. Maak je hoogsensitiviteit daarom bespreekbaar, vanuit een zekere houding. Leg ook uit wat het betekent voor jouw behoeftes zodat anderen daar rekening mee kunnen houden. Een begripvolle omgeving leidt vaak al tot minder energieverlies.

5. Las elke dag een paar minipauzes in

Heel logisch dat je als hsp af en toe even een moment nodig hebt om op te laden. Neem daarom gedurende de dag meerdere minipauzes waarin je helemaal tot jezelf kunt komen. Een paar minuten alleen zijn kan al voldoende zijn. Ook hierbij is het handig om je omgeving op de hoogte te stellen van je behoefte op dat moment. Zo weet je zeker dat je ongestoord kunt opladen.

Dit artikel is geschreven door Marjolein Berendsen voor Famme.