Hooggevoeligheid: je unieke krachtbron

Wanneer je hooggevoelig bent, val je onder de noemer ‘hsp’. Hsp staat voor highly sensitive person en houdt in het kort in dat je signalen, details en prikkels zeer intens beleeft en razendsnel oppikt. Beschik je over zelfkennis en -inzicht en je weet wat de voordelen én de valkuilen zijn van je hooggevoeligheid, dan is het een prachtig geschenk; een bovengemiddeld ontwikkeld neurosysteem dat je de mogelijkheid biedt om volop vanuit je eigen kracht te leven.

Als je eenmaal weet dat je hooggevoelig bent, hoe kun je die bijzondere eigenschappen dan zo inzetten, dat je ze optimaal kunt benutten om gezond en gelukkig te zijn? Om daar antwoord op te geven, is bewustwording essentieel. Jezelf leren kennen, weten hoe jouw systeem werkt en jezelf accepteren en liefhebben om wie je bent, zijn belangrijke stappen die je zet in een bewustwordingsproces. We zetten ze met liefde voor je uiteen.

Zelfonderzoek: wie ben je echt?

Module 3 Angst en onzekerheidWie zich ervan bewust is hooggevoelig te zijn, weet dat het soms lastig kan zijn om zonder belemmeringen het leven te leven zoals je wenst. Jezelf leren kennen is een diepgaand proces waar je veel inspanning voor levert en waarbij je dingen tegenkomt die je misschien wel heel diep verborgen hebt gehouden. ‘Vergeten’ pijn, negatieve gedachten, overlevingsmechanismen en overtuigingen zijn allemaal zaken die je tijdens je ontwikkeling als mens aanmaakt en in je lichaam opslaat en waar je bij het doen van zelfonderzoek tegenaan zult lopen. Dit zijn de dingen die jou hebben gevormd tot wie je nu bent: hoe je in het leven staat, hoe je communiceert en hoe je reageert op allerlei situaties. Door zelfonderzoek te doen, vallen er allerlei puzzelstukjes op hun plek en zo zul je jezelf steeds beter begrijpen.

Accepteren en liefhebben

Bij zelfonderzoek kijk je op afstand naar jezelf vanuit een open en stille houding. Hierdoor kun je leren om dingen los te laten, om te accepteren dat ook jij niet perfect bent en jezelf lief te hebben zoals je bent. De basis voor zelfonderzoek ligt in je essentie, in wie je van oorsprong bent. Dat is de onvoorwaardelijk liefhebbende, oordeelvrije en volledig in balans zijnde mens: heel en compleet. Die basis is altijd aanwezig en wat aanwezig is, kun je altijd weer benaderen. Als je je daar eenmaal bewust van bent en je leert om die connectie te maken met je essentie, wordt het eenvoudiger om jezelf weer te leren kennen. Zo kun je van jezelf houden, zonder beperkingen en voorwaarden. En wie zichzelf op die manier accepteert en lief heeft, zal dit onvoorwaardelijk kunnen uitstralen naar alles en iedereen om zich heen. Door zelfacceptatie en liefde creëer je steeds meer ruimte en licht in jezelf en komt je bewustzijn op een steeds hoger niveau.

Marjolein geeft een gratis Masterclass over hooggevoeligheid. Hierin vertelt ze alles over hsp, hoe je er mee om kunt gaan en wat jouw unieke kracht ervan is. Kijk mee in deze prachtige vlog:

Holisme: alles in verbinding

Om je lichaam en alles wat daarbij hoort, te kunnen begrijpen is een holistisch uitgangspunt een heel goed hulpmiddel. Holisme is een van oorsprong Griekse term en staat voor ‘het geheel’. Als hsp kun je waarschijnlijk heel goed begrijpen wat dit geheel dan is, en hoe dat met elkaar in verbinding staat. Kijk maar naar het volgende voorbeeld: de prikkels die je van buitenaf binnen krijgt, ervaar je als zeer intens en dat voel je niet alleen in je hoofd, maar in je hele lijf. Je gedachten gaan alle kanten op, je voelt emoties als verdriet, boosheid of juist blijheid, je ervaart pijnlijke plekken op of in je lichaam en je raakt vermoeid of juist vol energie. De verwerking van die intens binnenkomende prikkels hebben dus invloed op een geheel: jouw systeem, bestaande uit je fysieke lichaam, je hoofd en alles wat zich daarin afspeelt (mentaal), je gevoelens (emotioneel niveau) en je energieniveau. Binnen het holisme is er nog een vijfde niveau: het spirituele. Hierin liggen al je ervaringen opgeslagen, je gehele ontwikkeling als mens met alles wat daarbij hoort. In feite is dit het verbindende niveau, waarin je bewustzijn op het hoogste niveau is.

Wanneer je als hsp op zoek gaat naar je ware zelf, dan kun je dat onderzoek op elk holistisch niveau doen. Zo leer je stapsgewijs je lichaam, je gedachtenpatronen, je gevoelens, je energie en je spiritualiteit steeds beter kennen en kom je steeds dichter bij jezelf.

Ontdek welk type hsp je bent

Als hsp heb je dus allerlei mooie, kenmerkende eigenschappen, waar andere hooggevoeligen zich in zullen herkennen. Maar net als ieder ander mens, is geen hsp hetzelfde. We zijn allemaal uniek en authentiek. Het is echter wel fijn als je weet dat je binnen deze groep mensen valt: het biedt houvast en veiligheid, erkenning en herkenning. Binnen de groep hoogsensitieve personen worden vier verschillende types onderscheiden:

  • de introverte rustzoeker: het type hsp dat zich graag terugtrekt en zoveel mogelijk drukte vermijdt
  • de extraverte rustzoeker: dat is het type hsp dat veel rust nodig heeft, maar daarbij ook behoefte heeft aan communicatie en daarvoor naar buiten treedt
  • de introverte belevingszoeker: een hsp die behoefte heeft aan (emotionele) ervaringen, en dit het liefst in alle rust en stilte
  • de extraverte belevingszoeker: door de sterke basisbehoefte aan externe contacten, is dit type hsp vaak enthousiast en energiek

 

Hierbij is het belangrijk om niet te vergeten dat we hier spreken over hoogsensitieve personen: mensen met een bovengemiddeld gevoelig systeem, die ongeacht welk type ze zijn, rust als eerste basisbehoefte hebben. Meer dan ieder ander, niet-hoogsensitief persoon.

In welk type herken jij jezelf het meest?

Koester jouw unieke krachtbron

Als je bewust bent van wie je bent, je weet waar je talenten en uitdagingen liggen en je kunt je hooggevoeligheid accepteren en omarmen, dan is het tijd om het volop in te zetten als je allermooiste eigenschap. Jouw goed ontwikkelde voelsprieten te gebruiken om het beste uit jezelf te halen! Voor elke hsp geldt des te meer dat goed voor jezelf (blijven) zorgen een must is. Als hooggevoelige heb je meer rust nodig dan een niet-hooggevoelige en het is dus van belang om heel bewust tijd voor jezelf in te ruimen. Jouw super gevoelige systeem heeft tijd nodig om alle intense prikkels te verwerken. Door je hoofd leeg te maken met bijvoorbeeld meditatie, ademhalingsoefeningen of een stiltewandelingen, creëer je ruimte om die rust in je systeem te krijgen en om te zijn wie je werkelijk bent. Een unieke krachtbron!

Wil je meer weten over hooggevoeligheid, de wijze waarop je deze als jouw eigen kracht kunt inzetten en hoe dit op elk holistisch niveau werkt? Volg dan de mooie online cursus Hooggevoeligheid als Kracht. Je ontvangt maar liefst € 100 korting en je betaal dus slechts € 99. Dit is je kortingscode: ZOMAPC350.

Dit artikel is geschreven door Marjolein Berendsen in het kader van de Week van de HSP, van 15 t/m 21 juni 2020.