Moeder en hsp? Dit zijn de grootste valkuilen!

Plus zes tips!

Als hoogsensitief persoon (hsp) is het ouderschap soms extra uitdagend. Stel je maar eens voor… Het huis ontploft van de rommel, je kind heeft een vervelende dag op school gehad en wil nú eten, jij bent net de boodschappen aan het uitladen en komt er bij overmaat van ramp ook nog achter dat de hond nog niet is uitgelaten… Stress! Hoe blijf je als hsp in balans op dit soort dagen?

Vooropgesteld: hsp’s zijn vaak goede ouders. Met hun zachtaardige karakter zijn ze extra lief voor planten, dieren, hun eigen lichaam en zonder meer ook voor hun kinderen. Ze geven dat wat zij nodig hebben door op hen af te stemmen en hun behoeften haarfijn aan te voelen.

Ben jij een hoogsensitieve ouder?

Beginnen hun kinderen te praten? Dan denken hoogsensitieve ouders na over hun woordkeuze en gebruiken ze zachte spraak. Daarnaast nemen ze de tijd om hun eigen keuzes (dus ook die in de opvoeding) te analyseren en waar nodig bij te sturen. En last but not least zijn hsp’s vaak enorm creatief en visionair. Hiermee geven ze een out of the box levensvisie mee aan hun kroost én hebben ze oog voor het unieke karakter van hun kind. Ze weten daarbij precies wat zijn/haar mogelijkheden zijn en wat hij/zij nodig heeft om zich ten volle te kunnen ontwikkelen.

De vier grootste uitdagingen als hoogsensitieve ouder

Hoogsensitief en moeder of vader? Dit zijn jouw grootste uitdagingen:

1. Non-stop prikkels!

Als hsp-ouder kan de chaos van alledag extra energie van je vragen. Denk aan een kamer vol speelgoed en vuile was, luid spelende kinderen om je heen en een takenlijst die nooit af is. Ook is de stemming van jouw kind helaas niet altijd positief te beïnvloeden, evenals zijn(/haar) dag-/nachtritme, wat hij wel of niet lust, leuk vindt of wil doen…

Je komt als ouder hoe dan ook op momenten met je handen in het haar te staan, met nul komma nul gevoel van grip op de situatie. Als hoogsensitief persoon kunnen deze momenten je ook nog eens extra overweldigen.

2. Wat je allemaal fout kunt doen…

Daarnaast ben je als hsp over het algemeen gewetensvol. Je wil dingen goed doen en bent je meer dan anderen bewust van de gevolgen van een fout. Jouw verantwoordelijkheidsgevoel als ouder is haast niet te evenaren!

Met zoveel keuzes die je als opvoeder moet maken kun je al snel het gevoel hebben dat je faalt. En al is dit negen van de tien keer onterecht – aangezien geen enkele ouder áltijd de juiste keuze maakt – je kunt dit gevoel waarschijnlijk maar moeilijk van je afschudden. Als hsp zul je minder oog hebben voor dat wat je allemaal wél goed doet; dat ene foutje is wat jij onthoudt.

3. Een brei van energieën

Door jouw hoogsensitiviteit sta je meer open voor energieën die niet bij jou horen, zoals emoties van anderen. Deze kunnen onbewust jouw gemoedstoestand beïnvloeden, omdat het lastig is te onderscheiden welke energieën van jou zijn en welke van anderen. Dit maakt dat je je soms overprikkeld voelt, wat zich kan uiten in vermoeidheid, lusteloosheid, stijve spieren, hoofdpijn en andere stressklachten.

Wat dit betreft is het als hsp-ouder goed om ervoor te waken dat jouw emoties niet met die van jouw kind gaan vergroeien. Zeker als je kind ook hsp is.

4. Kameleongedrag

Ten slotte is het een valkuil dat je als hsp extreem gericht bent op de ander en door hem/haar aardig gevonden wilt worden. Daardoor bestaat de kans dat je, als een soort overlevingsmechanisme, te veel gaat pleasen om maar niet te worden afgewezen. Dit zogenoemde kameleongedrag leidt er uiteindelijk toe dat je steeds verder van jezelf af gaat staan.

Vijf tips voor meer balans als hoogsensitieve ouder

Zo blijf je als hsp-ouder in balans op moeilijke dagen:

1. Creëer routines

Ga met je partner om tafel zitten en bedenk oplossingen voor de chaos van de dag. Creëer routines, bijvoorbeeld voor en/of na het slapen, zodat jullie allebei weten waar je aan toe bent. Je kunt ook voorstellen om samen dingen te ondernemen waar jullie rust in vinden. Denk aan een meditatie of visualisatie voordat jullie naar bed gaan, of een gezamenlijk kopje koffie in de ochtend.

2. Stel grenzen

Leer ‘nee’ zeggen wanneer je ‘nee’ bedoelt. Grenzen stellen kan moeilijk zijn, maar is voor een hsp extra belangrijk. Of het nu naar je partner is, naar je kind of naar andere ouders in je omgeving. Goed om te onthouden: een ‘nee’ naar iemand anders toe, is een ‘ja’ tegen jezelf. Zo blijf je energiek en authentiek. Doen dus.

3. Zorg voor jezelf

Pak op tijd je rust! Niet wanneer je al overprikkeld bént, maar ruim daarvoor zodat je het overweldigende gevoel voor bent. Doe iets waar jij blij van wordt en rust door vindt. Ga wandelen in de natuur, lees een boek, neem een warm bad, werk in de tuin, houd een yoga-sessie, dans of doe juist even helemaal niets. Het is aan jou! Maar dát je het (bijtijds) moet doen, staat vast. Leg je omgeving uit waarom dit belangrijk voor je is en geef het prioriteit zodra dat kan. Zo blijf je jezelf goed voelen, kun je als moeder meer aan én kun je er nog beter voor jouw kind zijn.

4. Accepteer hulp

Ik hoor je denken: klinkt leuk, maar ik heb helemaal geen tijd om te relaxen! Die heb je inderdaad waarschijnlijk niet zo snel, helemaal niet met jonge kinderen. Maar gelukkig kun je altijd anderen om hulp vragen. Biedt een grootouder, buurvrouw of vriendin aan om een keer op te passen? Ga in op het aanbod. Of zoek zelf een oppas door in je omgeving rond te vragen. En geniet zonder schuldgevoel van de tijd die jij even voor jezelf hebt.

5. Aarden, aarden, aarden

Je denkt over alles na en je voelsprieten staan de hele dag aan. Om jezelf hier niet in te verliezen, is het belangrijk dat je blijft aarden. Door regelmatig contact te maken met de aarde sta je letterlijk steviger op de grond. Het liefst doe je het op blote voeten, en als het éven kan op bosgrond. Maar ook als je hoog in een flat woont heeft het zin. Doordat je bewust met je lichaamshouding bezig bent, ga je als vanzelf met je aandacht uit je hoofd en in je lijf. Heb je dit nog nooit gedaan? Dit is een eenvoudige meditatieoefening die jou erin begeleidt:

Meer over hooggevoeligheid

Wil je meer weten over hooggevoeligheid, de wijze waarop je deze als jouw eigen kracht kunt inzetten en hoe dit op elk holistisch niveau werkt? Volg dan de mooie online cursus Hooggevoeligheid als Kracht!

Dit artikel is geschreven door Marjolein Berendsen voor JM Ouders.