Yoga is niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. Al vele duizenden mensen hebben de ontspannende, ontladende werking van yoga ervaren. Yoga is een methode waarbij de samenhang tussen lichaam en geest wordt benadrukt door met lichamelijke oefeningen de geest te ontspannen. Een vorm van yoga waarbij je in een diepe ontspanning komt (een soort slaaptoestand) is Yoga Nidra. Yoga Nidra wordt ook wel ‘slaapyoga’ genoemd.

Yoga Nidra wordt ook wel slaapyoga genoemd, omdat je tijdens de oefening op je rug ligt, je lichaam als het ware slaapt maar je geest open staat voor informatie. Dé manier om te ontspannen, omdat je in deze toestand allerlei positieve gedachtes en intenties voor jezelf kunt neerzetten.

Met behulp van de stem van een yoga-leraar of -lerares word je begeleid in deze vorm van ontspanning. Yoga Nidra wijkt af van de andere yoga-vormen, doordat er geen houdingen worden geoefend, maar je in ontspannen toestand ligt. Er wordt wel gezegd dat een yoga nidra-sessie gelijk staat aan vier uur slaap.

Effect yoga nidra

Slaap is nodig om je lichaam en geest te ontspannen. In een staat van slaap worden dingen die in je onderbewustzijn zijn opgeslagen, verwerkt en daarmee ontstaat rust en ontspanning. De oefeningen die je bij Yoga Nidra krijgt aangeboden, hebben voor een deel hetzelfde effect als slaap. Het verschil is dat bij slaap ook je geest in rust is, terwijl bij Yoga Nidra alleen je lichaam in een slaaptoestand verkeert. Je bewustzijn is bij Yoga Nidra nog aan het werk.
Juist doordat je bewustzijn nog actief is, kun je informatie opnemen. De informatie in een Yoga Nidra-sessie is de begeleiding van de leraar. Deze brengt je in een meditatieve staat van ontspanning door je met zijn of haar stem door de sessie heen te begeleiden.

Visualisaties en yoga nidra

De yoga-docent helpt je allereerst om ontspannen te liggen. Door het toepassen van visualisaties ga je al liggend mee in je eigen creatieve brein. In een begeleide visualisatie word je als het ware mee op reis genomen, naar een plek of gebeurtenis waar je ontspanning en rust vindt.

Vaak wordt er ook gebruik gemaakt van intenties en affirmaties, korte herhalingen van zinnetjes die je een positief gevoel geven. Denk bijvoorbeeld aan ‘ik mag er zijn’, of ‘ik heb vertrouwen’. Tijdens zo’n meditatieve visualisatie zweef je naar het onbekende, waarbij je al je overtuigingen en patronen los kunt laten en puur alleen in het moment bent. Terwijl je lichaam in een slaaptoestand is, ben jij met je bewustzijn bezig om volledig te ontspannen in je geest.

Herboren met yoga nidra

Een goede Yoga Nidra-docent helpt je om ook weer volledig bij bewustzijn te komen. Door je te begeleiden in een meditatie, visualisatie, affirmatie en intentie kan hij of zij je ook laten focussen op je ademhaling en alle delen van je lichaam. Zo brengt de docent je langzaam weer in een staat van wakker zijn.

Na de sessie voel je je als herboren, met een zuivere balans tussen lichaam en geest. Je kunt Yoga Nidra doen bij een yoga-studi, maar als je eenmaal de methodieken in de vingers hebt, kun je het ook prima zelf toepassen. Er staan ook verschillende begeleide sessies op internet, waarmee je thuis of in een andere, voor jou fijne omgeving, Yoga Nidra kunt beoefenen.

Bij de opleiding tot holistisch therapeut bij ZoMa Opleidingen komen zowel visualisaties, begeleide meditaties, affirmaties als intenties ruimschoots aan bod. Met deze tools kun je je verder bekwamen in het geven of uitoefenen van Yoga Nidra.

Yoga is ook onderdeel van het programma van de retraite in Valencia