Iedereen wordt in het leven wel eens geconfronteerd met sombere periodes. Periodes waarin de zin in leuke dingen helemaal weg lijkt te zijn en waarin tal van emoties ervaren worden zoals verdriet, boosheid, frustratie enzoverder. Je humeur verandert en zaken die je anders aan je voorbij liet gaan, ergeren je nu mateloos. Neerslachtigheid heeft zich meester van je gemaakt helaas, maar geen reden tot paniek, je kan heel wat ondernemen om dit te overwinnen.

Wat is neerslachtigheid

We kunnen neerslachtigheid het beste omschrijven als een tijdelijke verandering in je stemming. Het is een volkomen normale reactie na een ingrijpende gebeurtenis en door de band genomen gaat die sombere bui na verloop van tijd, enkele dagen, vanzelf voorbij. Kenmerkend is dat je hier nog de aanwezigheid en hulp van mensen in je omgeving toelaat en dat je niet het gevoel hebt er niet bovenop te zullen komen. Ook vormt de sombere periode doorgaans geen belemmering op je dagelijkse activiteiten, al voelen ze wel zwaarder aan.

Het komt er hier op aan om te luisteren naar je lichaam en geest en tijdig hulp in te roepen als de sombere bui niet van voorbijgaande aard is. Bij neerslachtigheid loert de overgang naar een depressie namelijk al achter de hoek.

Wat zijn de oorzaken?

In de meeste gevallen heeft neerslachtigheid een duidelijk aan te wijzen oorzaak. Je hebt iemand uit je omgeving verloren, een relatie liep op de klippen of je werd geconfronteerd met ontslag op het werk bijvoorbeeld. Minder duidelijk kan het zijn als de neerslachtigheid veroorzaakt wordt door te hoge eisen die aan je gesteld worden of door een gebrek aan uitdagingen. Ook kan het zijn dat je long meridiaan uit balans is. Je doet er daarom altijd goed aan om, wanneer je langere tijd neerslachtig bent, om even bij een energetisch therapeut langs te gaan.
We zien in de praktijk dat mensen die door een periode van neerslachtigheid gaan er zelf wel alle vertrouwen in hebben dat dit slechts van tijdelijke aard is en dat het gewoon iets is waar ze door moeten.

Hoe kan je de symptomen herkennen?

De symptomen die mensen ervaren als ze neerslachtig zijn, zijn erg uiteenlopend. Niet iedereen kampt met dezelfde symptomen en niet iedereen ervaart ze met eenzelfde intensiteit.
Veel voorkomende klachten zijn:

  • Vermoeidheid
  • Een futloos gevoel
  • Slecht slapen
  • Verminderde eetlust
  • Minder energie voor de dagelijkse bezigheden, al blijft normaal functioneren wel mogelijk
  • Geen plezier meer vinden in activiteiten die anders als leuk ervaren worden

Wat kan je ertegen beginnen?

Blijf niet bij de pakken zitten

Ook als het je aan zin ontbreekt om buiten te komen en aan activiteiten deel te nemen, doe het toch. Leuke en ontspannende plannen, doorbreken voor een stuk je somber gevoel en leren je dat je toch nog plezier kan hebben ondanks de moeilijke periode waar je doorgaat. Spreek af met vrienden, ga eens sporten, bezoek een concert of maak tijd voor die koffie op een aangenaam terrasje.

Ga achter de oorzaak aan

Een eerste vereiste om door die neerslachtige periode te komen, is achterhalen wat precies de oorzaak ervan is. Enkel zo kan je naar een structurele oplossing zoeken en kan je vermijden dat het probleem zo escaleert dat de somberheid langere tijd aanhoudt en eventueel overgaat in een depressie of burn-out.

Breng de rust in je hoofd terug

Een overdaad aan zorgen, stress en spanningen werken een neerslachtig gevoel in de hand. Door de rust in je hoofd terug te brengen, zal je beter bestand zijn om met gebeurtenissen om te gaan en zal je ze beter kunnen relativeren. Wist je trouwens dat reiki een goede manier is om je innerlijke energie terug in balans te brengen? Zowel fysiek als emotioneel kan je hiermee het zelfhelend vermogen van je lichaam op gang brengen. Voeg hier nog het bergkristal aan toe met haar helende kwaliteiten en je zal merken dat je negatieve gedachten ook naar de achtergrond verdwijnen.

Durf hulp te vragen en aanvaarden

Als je het gevoel hebt dat je wil praten over wat je bezighoudt, praat erover. Als je het gevoel hebt dat je de sombere bui niet alleen de baas kan, zoek hulp. Als je het gevoel hebt dat je omgeving de sleutel tot herstel is, leg hen uit wat je bezighoudt. Er zijn mensen en instanties genoeg die je kunnen helpen, je moet het enkel willen zien en de aangeboden hulp willen aanvaarden.

Durf aan jezelf te denken en jezelf graag zien

Eens aan jezelf doen en de dingen doen die jij leuk vindt, daar is vast en zeker niets mis mee, integendeel. Het kan je helpen om de batterijen terug op te laden en om de positieve energie in jezelf terug te vinden. Verplichtingen die anderen je opleggen, kunnen vast wel eens een dagje wachten, je eigen welzijn kan dat niet. Geluk begint met jezelf graag zien en dat kan niet als je jezelf altijd voorbij holt om anderen ten dienste te staan.

Wanneer wordt neerslachtigheid een probleem?

We hadden het er hierboven al over dat neerslachtigheid slechts een korte periode duurt. Is het somber gevoel langer aanwezig en worden de gedachten te donker en negatief, dan is het de hoogste tijd om verder te gaan en hulp te zoeken. Blijven hangen in die sombere gedachten kan er na verloop van tijd voor zorgen dat neerslachtigheid een depressie wordt of dat een burn-out zich aandient. Het is vaak niet makkelijk om de symptomen die je ervaart te kunnen onderscheiden naar neerslachtigheid, depressie of burn-out, maar bij de minste twijfel doe je er goed aan de stap naar hulp te zetten.

Van tijd tot tijd een sombere of neerslachtige bui doormaken, het overkomt iedereen en is helemaal niets om je zorgen over te maken. Wat telt is hoe je ermee omgaat en wat je ertegen onderneemt. Bij de pakken blijven zitten, heeft nog niemand geholpen. Nee, de neerslachtigheid onder ogen zien, de oorzaak ervan opzoeken en aan een oplossing ervoor werken, dat is de sleutel tot succes naar het verdrijven van die nare gedachtegang en emoties.