Een antwoord geven op de vraag hoe je van een burn-out herstelt, is niet zo eenvoudig. Een burn-out is namelijk een complexe aandoening, die voor ieder individu anders is en anders voelt. Wel zijn er natuurlijk handleidingen en adviezen te geven als je wilt herstellen van een burn-out. Het is wel belangrijk dat je daarbij begeleiding kiest die gespecialiseerd is in burn-out herstel. Het doel van een goede burn-out herstelbegeleiding is dat je je energie en levenslust weer terugvindt.

Burn-out herstel

Tot hier en niet verder: burn-out herstel kan lang duren. Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat een burn-out een gevolg is van langdurige opeenstapelingen van stress, mentale en fysieke uitputting en emotionele druk.

Rusten is altijd het toverwoord; als je een burn-out hebt, wil je vaak ook niets liever dan liggen en vaak kún je zelfs ook niet anders meer. Je lichaam heeft aangegeven dat het op is, tot hier en niet verder. En dat is nog maar het begin. Want je zult eerst moeten erkennen dat je een burn-out hebt, voordat je aan je herstel kunt werken. Dat is vaak al een grote en moeilijke stap. Want in de huidige maatschappij wil je liever niet toegeven dat je niet meer verder kunt. Presteren en doorgaan is wat er van vrijwel iedereen wordt verwacht. Het is dan heel moeilijk om over je burn-out te praten.

Acceptatie: werk aan burn-out herstel

Gelukkig zijn er veel manieren om aan een burn-out herstel te gaan werken. Acceptatie is de eerste stap. Bedenk dan dat niet alleen je lichaam, maar juist ook je geest is uitgeput. Als je accepteert dat je een burn-out hebt, kun je gaan werken aan je herstel.

Neem daarbij vooral de tijd om een goede therapeut, coach of begeleider te vinden. En blijf vooral luisteren naar jezelf! Je burn-out herstel slaagt alleen volledig als je niet continu van jezelf blijft vragen en eisen. Het is van belang om je patronen en overtuigingen te veranderen, zodanig dat je doel niet is om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan (met daarbij de valkuil dat je weer van voren af aan begint met het opbouwen van stress).

Omschakeling bij burn-out herstel

Bij burn-out herstel is een omschakeling nodig, in je mindset maar ook in je algehele manier van leven. Zorgen voor jezelf is de basis. Zorgen dat je gezond eet, voldoende rust neemt en kunt omgaan met stress. Bij burn-out herstel onder begeleiding krijg je vaak ook oefeningen mee voor na de sessie. Zo leer je bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen te doen op lichamelijk gebied, maar bijvoorbeeld ook op geestelijk en spiritueel gebied: mediteren.

Je gaat leren om niet terug te gaan naar je oude levensstijl, maar word je juist bewust gemaakt van je oude gedrag. Dit is niet goed voor je geweest, want het heeft geleid tot een burn-out.

Burn-out herstel kan lang duren, maar met een goede begeleiding kun je er de rest van je leven profijt van hebben. Bewustwording is daarbij het sleutelwoord; als je je bewust bent van je uitdagingen en kansen, kun je leren er mee om te gaan. In de opleiding tot Holistisch Therapeut bij ZoMa Opleidingen leer je hoe je burn-out en herstel van burn-out kunt ondersteunen. Je krijgt tools en leert methodieken om burn-out herstel te bevorderen.