Hoe stress verminderen met hulp van de natuur? Als je vaak te maken hebt met stress en je op zoek bent naar een middel om dit aan te pakken, dan moet je niet ver zoeken. De natuur biedt je namelijk alles wat je nodig hebt om stress te verminderen. Ontdek de ware kracht van de natuur!

Hoe kun je stress verminderen?

Om minder last van stress te ondervinden, kun je een aantal dingen doen (of juist niet doen). We geven je graag een aantal tips.

1. Een rustgevende wandeling

Als je van je stress verlost wilt raken, dan is het aan te raden om regelmatig een wandeling te maken in de natuur. Door je terug te trekken in de natuur, geef je jezelf de kans om je hoofd te legen. De natuur heeft tevens een krachtige energie die een positieve en kalmerende invloed uitoefent op je lichaam en ziel.

Stress verminderen

Neem af en toe de tijd om aan niets te denken en om gewoon van de natuur te genieten.

2. Stress verlagende thee

Als je stress wilt verminderen, dan kan een kopje thee je helpen. Er zijn een aantal kruiden, bloemen en planten die een kalmerende werking hebben. Zo vinden we in de natuur kamillebloemen terug. Deze mooie bloemetjes hebben een rustgevende werking op je lichaam. Drink elke dag een kopje kamillethee en je zal je al veel meer ontspannen voelen! Thee verkregen van passiebloemen heeft ongeveer hetzelfde effect, met als bijkomstig gunstig effect dat deze thee ook je angsten zal verminderen.

Wil je meer rust in je hoofd en leren hoe je dit in je drukke dagelijkse leven voor elkaar kunt krijgen? Volg dan de online cursus Rust in je hoofd. Met mooie meditaties, oefeningen en tips kan ook jij innerlijke rust ervaren en met een leeg hoofd aandachtig naar jezelf leren luisteren!

3. Aromatherapie tegen de stress

Als je stress hebt, dan kan ook aromatherapie je helpen. Ook hier wordt er gebruik gemaakt van heelkundige planten, bloemen en kruiden, maar dan in de vorm van oliën. Uit bloemen, planten en kruiden worden er oliën verkregen, deze worden essentiële oliën en etherische oliën genoemd.

Stress verminderen

De essentiële oliën kunnen op allerlei manieren gebruikt worden. Zo kan je een aantal druppels lavendelolie op je hoofdkussen druppelen, voor een rustige nachtrust of een aantal druppels aan je badwater toevoegen. Naast essentiële oliën, kan je ook druppels van bachbloesems gebruiken. Deze mag je wel innemen.

4. Gezonde voeding

Ook gezonde voeding wordt uit de natuur verkregen. Gezonde voeding is belangrijk voor zowel lichaam, als geest. Bij stress kan het dus helpen om evenwichtig te eten. Bepaalde vitaminen en mineralen hebben zelfs een grote invloed op je humeur en stressgehalte. Zo kunnen eieren en omega-3 bijvoorbeeld goed helpen tegen stress. Eieren zijn een natuurlijke bron van choline. Als je hiervan een tekort hebt dan zal je meer spanning en angst ervaren. Omega-3 is goed voor je hart, maar helpt je ook te kalmeren.

5. Ademhalingsoefeningen

De adem is de levensenergie, zonder de adem zouden we niet kunnen leven. Hoe je ademt bepaalt hoe jouw levensenergie zich manifesteert. Ben je kortademig? Dan is de kans groot dat je je constant gestresst voelt, bewust of onbewust. Soms zijn we er zo aan gewend om in een constante staat van stress te verkeren dat het normaal lijkt. Adem je diep in, via de buik, dan ben je over het algemeen meer relaxed en ontspannen. Om stress tegen te gaan en je ademhaling weer in balans te brengen, zijn er verschillende ademhalingsoefeningen die je kunt doen.

Stress verminderen: volg een cursus

Stress is vaak opgebouwde energie die een uitweg zoekt. Een beetje stress is gezond, maar als de stress blijft aanhouden, dan kan dit negatieve gevolgen hebben op je lichamelijk en geestelijk welzijn. Het is dus belangrijk om te leren met deze stress om te gaan, en dat kan je doen door een uitlaatklep voor je overtollige energie te vinden. Door bij ZoMa Opleidingen een Reiki cursus te volgen, zal jij je spanningen kwijtraken en zal je ook leren hoe jij bij jezelf en anderen op een spirituele manier stress kunt verminderen!