Sommige mensen zijn van nature positiever ingesteld dan andere. Dat is normaal, want we zijn immers allemaal anders. Maar dat wil gelukkig niet zeggen dat je niet kan leren om positiever in het leven te staan. Het is zelfs eenvoudiger dan je denkt. In dit artikel krijg je alvast enkele handige tips die je daarbij helpen!

Waarom is het zo belangrijk om positief te blijven?

Alles bestaat uit energie die vibreert in verschillende frequenties. Dat geldt ook voor gedachten. Door positief te denken, verhoog je je vibratie. Daardoor trek je goede dingen aan en kom je in een cirkel van positiviteit terecht. Dat heeft een grote impact op je leven. Want je begint de dingen anders te bekijken en trekt oplossingen en antwoorden aan in plaats van problemen en vragen.

Als jij een dipje hebt, is het dus van groot belang om meer aandacht te besteden aan de dingen die wel goed lopen in je leven. In het begin is dit een uitdaging, maar het is een kwestie van gewoon worden. Eens je de schoonheid opmerkt van de dingen die je omringen en je stopt met focussen op negativiteit, kom je in de positieve flow terecht. Vanaf dan verloopt alles heel soepel!

Ontsnappen uit een negatieve spiraal

In een positieve flow komen, doe je door te ontsnappen aan die negatieve spiraal waarin je vastzit. Want negatieve gedachten trekken meer negativiteit aan en dat is wel het laatste wat je wilt. Ontsnappen uit de negatieve spiraal begint bij het bewust worden van wat er in je omgaat. Probeer zeker niet om negatieve gedachten weg te duwen, want dat heeft alleen maar het omgekeerde effect.

Kies er in plaats daarvan voor om ze te omarmen en je focus te verleggen op de goede dingen in je leven. Een dankbaarheidsdagboek is iets dat je daarbij erg veel helpt. Maar er zijn nog enkele methodes om positiever te worden en blijven.

Tips voor het verkrijgen van een positieve mindset

Terugkomen in de positieve flow komen en dat gevoel vasthouden? Dat is eenvoudiger dan je denkt. Al wat je daarvoor hoeft te doen, is je bewuster worden van alles wat er in je omgaat en wat er zich in je omgeving afspeelt. Onderstaande tips helpen je daarbij!

Tip 1: Houd een gedachtendagboek bij

Een van de beste manieren om je bewust te worden van je gedachten is door een gedachtenboek bij te houden. Want zo zie je waar je het vaakst aan denkt waardoor het makkelijker wordt om jezelf te leren kennen én om die gedachten in de positieve richting te duwen. Kies het liefst voor een klein boekje dat je overal met je mee kan dragen. Wanneer je je bewust wordt van je gedachten, kan je ze dan meteen opschrijven. Kijk het boekje ook ‘s avonds na zodat je je groei goed kan opvolgen.

Tip 2: Ga op zoek naar positief nieuws

Het is belangrijk om te weten wat er omgaat in de wereld. Maar als je continu naar negativiteit kijkt, ga je er teveel in op. Vooral als je empathisch bent. Probeer dus om meer positieve dingen te lezen en bekijken. Goed nieuws is er zeker ook voldoende, maar daar wordt doorgaans minder aandacht aan geschonken. Probeer dus om meer aandacht te schenken aan positieve berichten wanneer je ze voorbij ziet komen. Ze helpen je met het verkrijgen van een positieve mindset.

Tip 3: Houd een levensvisie voor ogen

Een van de belangrijkste tips voor een positieve mindset is om een duidelijk levensdoel te hebben en je daarop te focussen. Om dit te kunnen doen, is het belangrijk dat je weet wat je happy maakt en wat je graag wilt bereikt hebben. Leer jezelf dus eerst kennen door je gedachten en gevoelens te analyseren en nieuwe dingen uit te proberen. Van welke activiteiten krijg je energie? Wat geeft er je een gevoel van voldoening? Wat wil je zeker nog in je leven gedaan hebben? Dit zijn vragen die je jezelf dient af te vragen.

Weet je wat je belangrijkste doelstelling is? Schrijf het dan op zonder belemmeringen. Denk dus niet aan hoeveel geld en tijd het kost, maar houd je doel voor ogen via visualisatie en stel je voor hoe jij je zo voelen als je het bereikt hebt. Zo pas jij je frequentie aan waardoor het makkelijker wordt om je doel te bereiken.

Werk vervolgens elke dag aan dit positief beeld door dagelijks vijf minuutjes te visualiseren. Merk je dat negatieve gedachten de overhand nemen? Aanvaard deze gedachten dan, maar probeer vervolgens om je gedachten en gevoelens positief te houden.

Tip 4: Gebruik meer humor

Humor is een heel goede manier om in de positieve flow te komen. Valt er eens iets tegen? Zie er het grappige dan van in. Hoewel humor vaak iets is dat mensen van nature hebben, kan je het ook zeker aanleren. Als je dat wilt doen, kan je daarvoor hulp vragen aan mensen die daar goed in zijn. Je kent vast wel iemand in je omgeving die de humor kan inzien van de meeste dingen. En als je het dan toch niet meteen leert, word je toch gegarandeerd goedgezind wanneer je je door deze mensen laat omringen. Je hebt er dus niets mee verloren!

Tip 5: Neem niet teveel hooi op je vork

Sommige mensen nemen teveel hooi op hun vork. Ze hebben bijvoorbeeld tien problemen en willen ze allemaal zo snel mogelijk oplossen, zodat ze hun snel terug goed voelen in hun vel. Hoewel dit erg begrijpelijk is, is dit niet de beste manier om met problemen om te gaan.

Door teveel hooi op je vork te geven, zorg je er namelijk voor dat je stressgehalte de lucht in gaat. Zo kan jij je echt niet goed voelen. Pak problemen dus een voor een aan en deel ze indien mogelijk op in kleine stapjes. Zo valt de druk weg en is het veel haalbaarder!