Heb jij vaak het gevoel dat je maar blijft kampen met een gebrek aan energie? Je voelt je de hele dag door moe en alles wat je moet ondernemen, lijkt een hele opgave te zijn. Het is iets waar helaas veel mensen dagelijks mee kampen. Gelukkig valt er wel heel wat tegen te doen en het is niet eens zo moeilijk. Jouw energiebalans beter en positiever maken is een kwestie van enkele kleine aanpassingen in je dagelijkse routine en mindset teweeg te brengen. Dag na dag zal je je fitter en energieker voelen!

Een goede energiebalans zorgt mentaal en fysiek voor een beter gevoel

Iedereen heeft energie nodig om te kunnen functioneren, daar kunnen we niet om heen. Wat we vaak zien is dat mensen te weinig zaken ondernemen om dat energieniveau op te krikken. Ook wordt er niet voldoende aandacht aan besteed om de grote energievreters uit te schakelen. Een hele dag rennen we onszelf voorbij, zijn we in de weer voor anderen en werken we verplichtingen af.

Energie balans

Om dan ‘s avonds uitgeteld op de bank neer te ploffen. Herken je het? Lees dan zeker de volgende tips en maak ook jouw energiebalans beter en positiever. Je lichaam en geest zullen er je dankbaar voor zijn.

Jouw energie in balans brengen doe je zo

Nu weet je al dat je dringend dat energietekort moet gaan aanpakken en dat hoef je niet alleen te doen. We geven je graag de meest bruikbare en makkelijk toe te passen tips mee, zodat jij weer elke dag stralend en energiek door het leven kan gaan.

1. Doe vaker de dingen waar je een instant happy feeling van krijgt

We hebben het er vaak moeilijk mee en toch is het helemaal niet verkeerd om tijd voor jezelf te maken en de dingen te doen waar jij een goed gevoel van krijgt. Het goede gevoel zal ervoor zorgen dat je meer energie krijgt en dat je je lichaam en geest eens kan resetten. Dat is niet alleen aangenaam, maar zelfs nodig van tijd tot tijd.

2. Focus je op het goede en leer relativeren

Wie positief denkt, zal positiever in het leven staan en dat kan de energiebalans alleen maar ten goede komen. Door de zaken en gebeurtenissen om je heen anders te bekijken, leer je relativeren en ga je je anders gedragen. Je zal meer de kansen zien en minder de hindernissen. Het goede gevoel dat dit je geeft, zal een ware boost zijn voor je energie en je zal je tot veel meer in staat voelen. Ban dus die negatieve gedachten en leer van, zelfs kleine, gelukjes te genieten en er je kracht uit te halen.

Heb je moeite om die rust in je hoofd terug te brengen, maar wil je wel leren hoe je dit in je drukke dagelijkse leven voor elkaar kunt krijgen? Volg dan de online cursus ‘Rust in je hoofd’. Met mooie meditaties, oefeningen en tips kan ook jij innerlijke rust ervaren en met een leeg hoofd aandachtig naar jezelf leren luisteren!

3. Maak je dromen waar

Dromen van wat je allemaal wil verwezenlijken is goed, zo lang het niet enkel bij dromen blijft. Anders zullen ze eerder je energiebalans naar beneden halen. Maak een plan van de dromen die je hebt en hoe je die kan realiseren. Verdeel die in kleinere tussenstappen en geniet van het succes telkens als je een tussendoel kan afvinken van je lijstje. Het waarmaken van dromen geeft je zoveel energie dat je nog zoveel meer zal aankunnen dan je eerst dacht.

4. Leer om jezelf graag te zien

Jezelf graag zien, vergroot je eigenwaarde en ook dus ook je energie. Ja, jij bent de moeite waard en jij bent betekenisvol in wat je doet en wie je bent. Dit erkennen en ja, zelfs dagelijks even onder je eigen aandacht brengen, zal je veel positiever en energieker in het leven doen staan. Ook maakt het je tot nog zoveel meer in staat. In jezelf geloven en jezelf graag zien, het is iets om dringend werk van te maken.

Wist je dat een retraite een goede manier is om even terug tot de essentie van jezelf te komen?

5. Leg jezelf geen onhaalbare doelen op

Frustratie is een absolute energievreter en om die reden echt beter om te vermijden. Het stellen van onhaalbare doelen werkt dit gevoel in de hand en doe je dus beter niet. Doelen zijn goed om je focus en aandacht te houden, maar je moet weten dat je kan slagen om ze ook tot een betere energie te laten leiden. Rome is niet in één dag gebouwd, hoor je vaak. Dat principe zou je ook voor jezelf wat meer voor ogen moeten houden. Van één groot doel vele kleine doelen maken, is hierbij een gouden tip.

Bekijk ook eens deze vlog waarin Marjolein Berendsen van ZoMa Opleidingen en Florine Duif van Your Brain Balance hun eigen ervaringen delen over hoe ze spaarzaam met hun energie omgaan. Gebruik de tips en tricks die ze voor zichzelf inzetten in jouw voordeel!

6. Voldoende slapen is goed voor jou

Vaak zien we slapen als een vorm van tijdverlies, maar niets is minder waar. Het zijn net de uren kwalitatieve slaap die ervoor zorgen dat je energie wordt aangevuld en dat je bij het opstaan weer klaar bent voor een nieuwe dag vol uitdagingen. Wie moe en futloos is, zal niets gedaan krijgen en gefrustreerd raken. Dit heeft dan opnieuw een negatieve invloed op de energiebalans. Probeer niet in die vicieuze cirkel van oververmoeidheid te raken. Zorg er juist voor dat je dagelijks voldoende slaapt en dat die slaap ook verkwikkend is. Triggers uitschakelen enkele uren voor je gaat slapen, zorgt voor een meer ontspannen en diepere slaap. En die heb je écht nodig.

7. Gezonde voeding is zo belangrijk

Een goede energiebalans en gezonde voeding zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ze verdienen daarom je volle aandacht. Het vermijden van bewerkte producten en het terugkeren naar de basis is hier alvast een stap in de goede richting. Vervolgens zorgt een gevarieerd en verantwoord eetpatroon samen met het drinken van voldoende water ervoor dat je lichaam in goede conditie is. Zonder problemen voer je alle activiteiten die je te doen hebt, uit. Geen nood, om gezond te eten, hoef je echt niet elke dag uren achter het fornuis te staan. Het is gewoon een kwestie van andere keuzes maken.

8. Zet beweging op de agenda

Als je ervan uitgaat dat beweging je vermoeid maakt, heb je het vast nog nooit echt geprobeerd en dat is zonde. Met zelfs een half uurtje beweging per dag, meer mag natuurlijk ook, zal je jouw energieniveau zo voelen stijgen. Trek eens vaker die loopschoenen aan en maak gezonde wandelingen in de natuur. Of zoek een sportieve uitdaging samen met wat vrienden. Je zal merken dat jouw geest al snel weer helemaal helder en ontspannen wordt.

Energiebalans

De energie die je van het sporten krijgt, zet je daarna makkelijk in om de hele wereld aan te kunnen. Elke dag volledig uitgeput op de sofa neervallen behoort tot het verleden.

Be the change!

Je energiebalans heb je voor een groot stuk zelf in de hand en het vraagt echt niet zoveel inspanning of aanpassing. Aandacht hebben voor jezelf, positief in het leven staan en jezelf tijdig een rustmoment gunnen om leuke dingen te doen, helpen je al een heel eind verder. Zorg je dan ook nog voor voldoende slaap, goede voeding en een dagelijkse portie beweging, dan ben je helemaal tot veel in staat. Veel meer dan je denkt. We moeten afstappen van het idee dat je in het leven enkel verplichtingen hebt en aan alle eisen die door de maatschappij gesteld worden moet voldoen. Jij bent belangrijk en je lichaam en geest verdienen de beste zorgen en de grootste aandacht. Pas je de bovenstaande tips toe in je dagelijkse leven, dan komt het met jouw energiebalans prima in orde. Probeer het gewoon!

Wil je dit graag onder begeleiding doen en ook leren hoe je anderen bij het in balans brengen van hun energie kan begeleiden? Kom dan de opleiding tot Holistisch Therapeut bij ZoMa Opleidingen volgen. Tijdens deze twee-jarige opleiding komen alle genoemde punten aan bod en kun je onder begeleiding in je eigen tempo ermee oefenen.

Schrijf je in voor een info bijeenkomst!

Aanmelden Holistisch Therapeut