Bewustzijnsontwikkeling betekent je alerter worden van je gewoontes, gedachten en emoties. Door steeds opmerkzamer te worden van alles wat er in je omgaat, verbeter je je leven. Want je leert jezelf door en door kennen, waardoor het makkelijker wordt om je doelen te behalen. Wil jij je ook richten op bewustzijnsverruiming? Voer dan regelmatig onderstaande oefeningen uit!

1. Mediteren

Meditatie is een goed hulpmiddel bij bewustzijnsverruiming. Zo krijg je toegang tot je onbewuste gedachten. Het maakt niet uit welke meditatie methode je gebruikt. Het is vooral belangrijk dat je je tijdens de meditatie bewust bent van de gedachten die er in je omgaan.

Wees enkel een observeerder, veroordeel je gedachten niet. Laat ze dus natuurlijk vloeien, zonder ze weg te duwen. Het beste resultaat bereik je, als je dagelijks ongeveer een kwartiertje mediteert. Langer mag zeker, maar als je nog niet gewoon bent om te mediteren, begin je het best met slechts enkele minuutjes per dag. Je kan het dan langzaam opbouwen.

2. Jezelf complimentjes geven

Zelfliefde is een belangrijk onderdeel bij bewustzijnsontwikkeling. Door jezelf graag te leren zien, kan je ook meer liefde en begrip voor anderen opbrengen. Je krijgt bovendien een realistischere visie op wie je bent als persoon.

Een goede manier om zelfliefde toe te passen is door jezelf dagelijks te complimenteren. Houd bijvoorbeeld een notitieboekje bij en neem je voor om er dagelijks een aantal complimentjes in te schrijven. Aan de hand van deze oefening leer je bewust kijken naar al je pluspuntjes.

3. Dankbaarheid toepassen

Een andere belangrijke manier om je bewustzijn te verhogen is door dankbaar te zijn voor alles wat je al hebt. Het is menselijk om soms stil te staan bij de dingen die je zou willen verwezenlijken. Daar is helemaal niets mis mee. Maar het is wel belangrijk dat je je niet té veel focust op datgene wat je nog niet bereikt hebt in je leven.

Wees in plaats daarvan dankbaar. Niet alleen voor de dingen die je al bereikt hebt, maar ook voor de dingen die je dagelijks ziet, hoort, ruikt en proeft. Kortom, voor al de kleine en grote dingen die je blij maken. Dit kan je oefenen door dagelijks voor het slapengaan drie dingen op te noemen waarvoor je dankbaar was die dag. Na een tijdje leer je automatisch te leven vanuit dankbaarheid.

4. Visualiseren

Het is logisch dat je het moeilijk vindt om van bepaalde dingen, personen en omstandigheden afscheid te nemen. Mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren die zich het liefst blijven vastklampen aan wat ze kennen. Toch is leren loslaten een belangrijke stap als je je bewustzijn wilt verruimen. Want wanneer je je te lang vastklampt aan bepaalde dingen of personen, raak je vastgeroest. Daardoor vergeet je ook op zoek te gaan naar je werkelijke ik.

Gelukkig is ook loslaten iets dat je kan leren. Voor het loslaten van negatieve gevoelens is visualiseren bijvoorbeeld een goede methode. Sluit je ogen wanneer je je slecht voelt en focus je op je gevoelens. Probeer daarbij je gevoelens niet te veranderen, maar houd het bij observeren. Visualiseer vervolgens langzaam hoe deze negatieve gevoelens aan kracht verliezen en plaatsmaken voor innerlijke rust.

5. Affirmaties gebruiken

Negativiteit uit je leven verwijderen is erg belangrijk, maar het is van minstens even groot belang dat je voor meer positiviteit zorgt. Door positief denken en positief door het leven te gaan, zie je de dingen namelijk net iets anders. Je leert jezelf en anderen liefhebben, neemt je kracht terug en zorgt ervoor dat je nog meer positieve dingen aantrekt. Maar hoe kan je nu precies positiever in het leven staan?

Er zijn verschillende manieren om positiever te worden, maar één van de eenvoudigste en meest doeltreffende methodes, is door dagelijks affirmaties te gebruiken. Dit zijn positief geformuleerde zinnetjes die je denkt of uitspreekt om jezelf te versterken. Het is aangeraden om je affirmaties drie keer per dag, drie keer achter elkaar te herhalen en dit voor minstens een maand.

Maak affirmaties ook zo persoonlijk mogelijk, houd rekening met wat je wilt bereiken, focus altijd op ‘ik’ en kies voor affirmaties die je voelt. Het is namelijk van belang dat je er ook naar handelt voor het beste resultaat. Enkele voorbeelden van goede affirmaties zijn:

  • Ik ben goed genoeg
  • Ik stel mijzelf open voor liefde
  • Ik ben liefdevol naar mijzelf en anderen toe
  • Ik ben trots op wat ik bereik
  • Ik vertrouw op het universum