Wat is stress? En wat is het verschil tussen gezonde en ongezonde stress? Iedereen heeft weleens last van stress. Maar wat is stress nou precies? En is stress altijd ongezond?

Wat is stress?

Stress is niets anders dan spanning, of geestelijke druk die lang aanhoudt. Er wordt vaak gezegd dat je last hebt van stress, als je klachten ervaart die voortkomen uit spanning. Om deze reden krijgt stress een negatieve naam, maar het hoeft niet altijd ongezond te zijn. Je hebt zelf een dosis stress nodig om goed te kunnen functioneren. Denk maar eens aan de spanning voor een examen of een sollicitatiegesprek. In dit geval zorgt stress ervoor dat je alert reageert en met volle concentratie kunt werken.

In onze online cursus Van burn-out naar Balans leer je hoe je weer gezond en gelukkig kunt zijn, en hoe je jouw burn-out de baas wordt. Je komt weer in balans op al je holistische niveaus en leert jezelf nog beter kennen, zodat je jezelf weer accepteert en liefhebt zoals je werkelijk bent.

Langdurige stress symptomen

Als je te maken hebt met langdurige stress zal je lichaam dit aangeven. Iedereen heeft weleens hoofdpijn of is moe na een dag werken, maar heb je hier op regelmatige basis last van?

Wat is stress

Dan zou je weleens te maken kunnen hebben met stress. Continu doorgaan en de stress signalen van je lichaam negeren zorgt er op den duur voor dat je opgebrand raakt. Je hebt dan niet meer voldoende energie om te herstellen en je kunt hierdoor in een burn-out terecht komen. Voorkomen is in dit geval beter dan genezen, want het burn-out herstel kan heel lang duren. Neem klachten als gevolg van spanning dus altijd serieus. Je lichaam geeft aan dat er gevaar dreigt. Een bezoekje brengen aan een holistisch arts is daarom nooit verkeerd.

Gezonde stress versus ongezonde stress

Er wordt onderscheid gemaakt tussen gezonde en ongezonde stress. Gezonde stress heb je nodig om iets te kunnen presteren. Er vinden diverse veranderingen plaats in je lichaam wanneer je een prestatie moet leveren. Denk bijvoorbeeld aan een sollicitatiegesprek, een examen of wanneer je even een sprintje moet trekken om de laatste trein te halen. Je bloeddruk verhoogt en je hartslag stijgt. Als gevolg hiervan wordt er extra zuurstof door je lichaam gepompt. Het lichaam is nu klaar voor actie. Wanneer de actie ten einde is, zal het lichaam direct weer herstellen. De hartslag gaat omlaag, de bloeddruk daalt, je wordt weer rustiger.

Het gevolg van chronische stress

We spreken van ongezonde stress als het lichaam niet meer herstelt. Het evenwicht tussen belasting en herstel is dan verstoord. Normaal gesproken zou je bijvoorbeeld na een lange dag hard werken zorgen voor ontspanning in de avonduren. Maar als je in de avond overwerkt, heeft het lichaam geen kans om te herstellen. Het hersteltekort stapelt zich dan op en zorgt voor overbelasting van het lichaam. Het gevolg hiervan is chronische stress. Chronische stress kan ervoor zorgen dat de lichamelijke balansen verstoord raken.

Je kunt last krijgen van de volgende klachten:

  • concentratiestoornissen
  • paniekaanvallen
  • stemmingswisselingen
  • slapeloosheid en oververmoeidheid
  • continu piekeren
  • maag- en darmklachten

Wat is stress

Leren wat stress is bij ZoMa Opleidingen

Om stress te verminderen is het erg belangrijk om jezelf goed te kennen. Wanneer je je eigen grenzen kent en bewaakt, kun je voorkomen dat je in een burn-out terecht komt. Tijdens de opleiding tot Holistisch Therapeut leer je om behandelingen te geven op energetisch niveau. Mensen die bijvoorbeeld in een burn-out terecht zijn gekomen kunnen hier veel baat bij hebben.